Page 25

MUMC_Jaardocument_2018

Voor 2019 en verder staan enkele belangrijke ontwikkelingen op het programma die van grote invloed zijn op de financiële positie van het Maastricht UMC+. De eerste betreft het landelijk project ROBIJN dat naar verwachting in 2020 zal leiden tot een herverdeling van de BBAZ en een hogere beschikbaarheidsbijdrage voor het Maastricht UMC+. De tweede ontwikkeling betreft de organisatieontwikkeling. Het Maastricht UMC+ staat voor de uitdaging om de ervaringen van de patiënt te verbeteren, de zorg te innoveren en tegelijkertijd de zorgkosten te reduceren. Om dat te kunnen waarmaken, is organisatieontwikkeling noodzakelijk. Hierbij wordt ingezet op een organisatiestructuur die is gebaseerd op patiëntengroepen met specifieke kenmerken. Dit vraagt om de herinrichting van zorgpaden, harmonisatie van zorgprocessen en investeringen in informatiesystemen. Wat dit precies gaat betekenen in termen van kosten en opbrengsten, is momenteel nog niet duidelijk. Een derde belangrijke ontwikkeling is de IT-transformatie. Besloten is dat met Cerner en SAP wordt verkend of er overeenstemming kan worden bereikt over de manier waarop de transitie kan worden gemaakt en welke rollen de verschillende partijen hierin kunnen en moeten vervullen. Daarnaast wordt tevens een advies uitgebracht over de bijbehorende governance, waarbij het doel is betere (IT-)ondersteuning van het primaire proces en de bedrijfsvoering. De keuze voor systeem en leverancier wordt medio 2019 definitief gemaakt. Een adequate inrichting en gebruik van IT systemen ter ondersteuning van zorg en bedrijfsprocessen zal de komende jaren meer financiële middelen vergen. 4.2 Integraal Risico Management (IRM) Risicomanagement wordt op verschillende organisatieniveaus (strategisch, tactisch en operationeel) en vijf domeinen (patiënt, personeel, informatie, facilitair en financieel) toegepast. De risico’s zijn meestal onderling verbonden en kunnen elkaar versterken. Bij het onderkennen en beheersen van risico’s heeft het voorkomen van schade aan patiënten steeds de hoogste prioriteit. Risicobereidheid Onze risicobereidheid in de relatie naar de patiënt en vanuit onze positie als publieke organisatie is per definitie laag. Per risicogebied maken wij keuzes over de mate van risicobereidheid. Wij streven ernaar om op alle relevante terreinen te voldoen aan de geldende regelgeving, of dit nu gaat om financiële regelgeving in het kader van registratie aan de bron, de waarborgen rond medische onderzoeksstudies of de Europese regelgeving rondom privacy. De sterk toenemende regelgeving maakt dat dit wel steeds meer energie, tijd en kosten van de organisatie vergt. Speerpunten in 2018 + Sinds 2018 worden risico’s behalve organisatiebreed en op RVE-niveau ook op afdelingsniveau geïdentificeerd en beheersmaatregelen getroffen. Het consequent en systematisch volgen van dit risicoproces op diverse organisatieniveaus verhoogt de risicobewustwording. Het omgaan met risico’s wordt op deze manier in bestaande werkprocessen geïntegreerd (risicogestuurd werken). Dit betekent dat medewerkers beheersmaatregelen implementeren die passen in hun werkomgeving en -processen. De gekozen maatregelen worden vanuit een totaaloverzicht gevolgd op naleving en effectiviteit. Risico’s en passende beheersmaatregelen zijn structureel in de kwartaalgesprekken met de Raad van Bestuur geagendeerd. De PDCA-cyclus van risicomanagement wordt hiermee gecompleteerd. + In 2018 lag de focus op het verminderen van de toprisico’s binnen de vijf risicodomeinen en de afdelingsspecifieke toprisico’s, zoals volgens de risicocyclus geüpdate, door opvolging van bestaande en implementatie van beheersmaatregelen. De werking van de beheersmaatregelen wordt voor alle organisatieonderdelen eenmaal per jaar gedurende een auditweek getoetst met behulp van de tracer-audits. Afdelingen worden getoetst op de onderwerpen Kwaliteit, Patiëntveiligheid, ARBO, Medische Technologie en Informatieveiligheid. In de tracer-audit zijn de normen van NIAZ/Qmentum en NEN 7510 (informatieveiligheid) geïntegreerd. 4 Terugblik op 2018 Jaardocument Maastricht UMC+ 2018 25


MUMC_Jaardocument_2018
To see the actual publication please follow the link above