Page 22

MUMC_Jaardocument_2018

De geconsolideerde bedrijfsopbrengsten stijgen met € 14,0 miljoen ten opzichte van het jaar 2017. De belangrijkste componenten hierin waren: + Een stijging van de opbrengsten zorgprestaties met € 12,8 miljoen. Deze stijging is met name een combinatie van de volgende effecten: • Een stijging in de omzet patiëntenzorg ten opzichte van 2017 met per saldo € 3,3 miljoen. De mutatie in de DOT Omzet bestaat enerzijds uit een daling als gevolg van het wegvallen van de vrijval uit hoofde van de omzet gerelateerde voorzieningen zoals die in de jaren t/m 2017 nog aanwezig was. Anderzijds betreft het een toename vanuit de hogere afgesproken zorgkostenplafonds en productie 2018 ten opzichte van voorgaand jaar, met name door de toename in dure geneesmiddelen. • Daarnaast is in 2018, als gevolg van enerzijds demografische groei in het topreferente deel en anderzijds door indexering, sprake van een stijging van € 3,0 miljoen in de Beschikbaarheidsbijdrage Academische Zorg en het vast segment. • Tevens is sprake van een toename van € 1,3 miljoen in de opbrengsten voor diensten in opdracht van andere instellingen. • Tenslotte is er een stijging in de overige zorgprestaties van € 5,2 miljoen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de uiteindelijk hogere definitieve toegekende subsidie 2017 inzake de Niet Invasieve Prenatale Test (NIPT) en de voorlopig hogere afrekening NIPT 2018. + Een lichte afname in de subsidieopbrengsten van € 0,8 miljoen. Deze subsidieopbrengsten betreffen de Rijksbijdrage O&O (afname van € 0,2 miljoen), Beschikbaarheidsbijdragen Opleidingsfonds (afname van € 0,3 miljoen) en overige subsidies (afname van € 0,3 miljoen). + Tenslotte is sprake van een toename in de overige bedrijfsopbrengsten van € 2,0 miljoen. De belangrijkste stijging in deze categorie wordt veroorzaakt door de hogere omzet vanuit de Transmurale Apotheek Service Maastricht (TASM) in 2018 (€ 1,4 miljoen) ten opzichte van voorgaand jaar. De totale bedrijfslasten zijn in 2018 toegenomen met circa € 38,2 miljoen. De personele kosten stegen in 2018 met € 24,9 miljoen. Dit werd met name veroorzaakt door een combinatie van de volgende effecten: + Een stijging in de lonen en salarissen met € 14,1 miljoen. Deze toename is het gevolg van een hoger aantal fte’s gedurende 2018 (2,2%, € 6,4 miljoen) en toename in dotaties aan personeel gerelateerde voorzieningen in 2018 ten opzichte van 2017 (€ 2,8 miljoen). Tenslotte is ook sprake van hogere personele lasten als gevolg van cao-verhogingen (€ 4,9 miljoen). + Een stijging van de sociale lasten en pensioenpremies met € 7,7 miljoen. De stijging in de pensioenpremies is met name het gevolg van hogere premiestelling door het ABP. Daarnaast stijgen de sociale lasten en pensioenpremies ook vanwege de genoemde stijging in het aantal fte als ook door de cao-verhogingen. + Tenslotte een toename in de andere personeelskosten en de kosten voor personeel niet in loondienst (PNIL) van € 3,1 miljoen. De stijging van de materiële bedrijfslasten bedroeg € 13,3 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door: + Een stijging van de patiëntgebonden kosten met € 12,1 miljoen. De kosten van (dure) geneesmiddelen zijn afgelopen jaar weer sterk toegenomen (€ 4,5 miljoen). Voor een belangrijk deel staat hier een stijging van de opbrengst uit patiëntenzorg tegenover voor nacalculeerbare geneesmiddelen. Daarnaast leidt de verzwaring van de zorgproductie tot hogere overige patiëntgebonden kosten (€ 7,4 miljoen). + Lagere kosten inzake dotatie en vrijval aan de materiële voorzieningen van € 2,0 miljoen. Deze wordt met name veroorzaakt door een lagere dotatie aan de voorziening medische aansprakelijkheid (€ 1,4 miljoen). + Een stijging in de afschrijvingskosten van € 3,7 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door het versneld afschrijven van de SAP-HR module (€ 2,1 miljoen) vanwege de buitengebruikstelling per 2020. 4 Terugblik op 2018 Jaardocument Maastricht UMC+ 2018 22


MUMC_Jaardocument_2018
To see the actual publication please follow the link above