Page 45

MUMC_Jaardocument_2018

5.3 Raad van Bestuur Het Maastricht UMC+ heeft twee bestuursorganen: de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht. De Raad van Bestuur richt zich met name op strategische zaken en het adequaat inspelen op de veranderende omgeving van het Maastricht UMC+. De leden van de Raad van Bestuur hebben elk hun eigen portefeuille met zowel interne als externe aandachtsgebieden. De taken en bevoegdheden van de Raad van Bestuur zijn vastgelegd in een bestuursreglement. De Raad van Bestuur legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht benoemt de leden van de Raad van Bestuur. De Raad van Bestuur bestaat uit drie leden: + Prof. dr. M.P. van Dieijen-Visser, voorzitter Raad van Bestuur + Drs. G.H. Zwart MAC, lid Raad van Bestuur + Dr. H.J.M.M. Mertens, lid Raad van Bestuur In bijlage 7.3 vindt u de nevenfuncties van alle leden van de Raad van Bestuur in 2018. 5.4 Raad van Toezicht De Raad van Toezicht houdt toezicht op de gang van zaken in het ziekenhuis in het algemeen en op de Raad van Bestuur in het bijzonder. De Raad van Toezicht bestaat in 2018 uit de volgende leden: + Prof. dr. G.H. Blijham (voorzitter) + T.A. Goedmakers (vice-voorzitter) + Mr. Y.E.M.A. Timmerman-Buck
 + Mr. M.E.C. Pernot (tot 1 juni 2018) + Drs. F.A.C.M. van Kasteren + Prof. dr. A.M.G.A. de Smet (per 1 juni 2018) In bijlage 7.5 staat een overzicht van de aanwezigheid van de leden van de Raad van Toezicht in de vergaderingen van de Raad van Toezicht en in de commissies Financiën, Kwaliteit en Veiligheid en Nominatie en Remuneratie. In bijlage 7.4 zijn de nevenfuncties opgenomen. In bijlage 7.6 staat een competentiematrix met de voor het Maastricht UMC+ belangrijke competenties van de leden van de Raad van Toezicht. Voor taken en verantwoordelijkheden van de Raad van Toezicht en een overzicht van de onderwerpen die in 2018 aan bod zijn gekomen, verwijzen wij u naar het verslag 2018 van de Raad van Toezicht 5.5 Medezeggenschap Het Maastricht UMC+ beschikt over een formele medezeggenschapsstructuur waarin regulier overleg tussen de Raad van Bestuur en de Ondernemingsraad, het Stafconvent en de Cliëntenraad is vastgelegd. Daarnaast heeft het Maastricht UMC+ een Verpleegkundige Adviesraad (VAR). Dit is een adviesorgaan van verpleegkundigen en verzorgenden. De bevoegdheden van de VAR zijn niet wettelijk vastgelegd. 5.5.1 Ondernemingsraad De Ondernemingsraad (OR) behartigt de (collectieve) belangen van de medewerkers, zonder het bedrijfsbelang uit het oog te verliezen. De OR houdt zich bezig met ziekenhuisbrede en strategische vraagstukken en geeft gevraagd en ongevraagd advies. De OR heeft voor de behandeling van bepaalde onderwerpen vaste commissies, te weten: Sociaal Beleid, Veiligheid, Gezondheid, Welzijn & Milieu, Financiën & Strategie, de werkgroep Communicatie en de Agendacommissie. De OR telt 21 leden. De zittingstermijn is vier jaar. De verslagen van de OR-vergaderingen zijn toegankelijk via de website van de OR op het intranet en door alle medewerkers in te zien. 5 Bestuur en toezicht Jaardocument Maastricht UMC+ 2018 45


MUMC_Jaardocument_2018
To see the actual publication please follow the link above