Page 42

MUMC_Jaardocument_2018

Mediacontacten De stafdienst Communicatie voedt nationale, regionale en lokale media met nieuws van het Maastricht UMC+. Verzoeken en vragen vanuit de media worden geregistreerd om beter inzicht te krijgen in de hoeveelheid en het soort verzoeken, om het mediabeleid beter af te kunnen stemmen en contactgegevens te registreren. In de afgelopen jaren is de kwaliteit van de mediacontacten sterk verbeterd door verbreding van het persoonlijk netwerk van de perswoordvoerders. In 2018 is het persprotocol aangescherpt zodat het beter past bij de huidige organisatie. Online en sociale media De online- en social media-kanalen, www.mumc.nl, www.gezondidee. mumc.nl, Facebook, Twitter en LinkedIn, zijn belangrijke platforms voor de communicatie met de buitenwereld. In 2018 is tevens gestart met Instagram. Het aantal volgers op alle platforms blijft continu groeien, de content wordt afgestemd op de specifieke doelgroepen van elk kanaal. Het social mediabeleid is dan ook afgestemd op de strategie en merkwaarden van de organisatie. In 2018 zijn diverse profielfilmpjes en -verhalen ontwikkeld over strategische thema’s (o.a. oncologie, hartritmestoornissen, deep brain stimulation) en voor arbeidsmarktcommunicatie. Deze worden onder meer via online media gedeeld. In 2018 is het Maastricht UMC+ genomineerd voor de LinkedIn Award als ‘Rising Star’ (opvallend sterke groeier). Met betrekking tot LinkedIn is specifiek aandacht geweest voor het betrekken van de medewerker als ambassadeur. Het Maastricht UMC+ leverde tevens een grote bijdrage aan de landelijke campagne ‘Ik Zorg’, gericht op het interesseren van mensen voor een carrière in de zorg. Doe- en beleefdag In 2018 is de Doe- en Beleefdag 2017 genomineerd voor de Galjaardprijs. De Doe en Beleefdag is een vernieuwd concept voor de klassieke open dag. Aan de hand van patiëntverhalen wordt de zorg, het onderzoek en het onderwijs rond een specifieke aandoening getoond en worden bezoekers in de gelegenheid gesteld om een kijkje te nemen achter de schermen van een universitair medisch centrum. Het evenement heeft tevens de Benelux event award Goud in de wacht gesleept. In 2019 wordt opnieuw een Doe- en Beleefdag georganiseerd. Gezond Idee In 2018 is het magazine Gezond Idee drie keer huis-aan-huis in Zuid-Limburg verspreid (oplage 245.000 exemplaren). Op www.gezondidee.mumc.nl worden minimaal 1 keer per week nieuwe tips en informatie over een gezonde leefstijl gepubliceerd. Het aantal bezoekers van de website en abonnees van de nieuwsbrief blijft stijgen. In 2018 zijn opnieuw twee collegereeksen van de Gezondheidsuniversiteit georganiseerd en heeft – in samenwerking met de Brightlands Maastricht Health Campus – een collegereeks plaatsgevonden om het algemene publiek meer inzicht te bieden in de impact van wetenschappelijk onderzoek: de Gezondheidsuniversiteit Verdiept. Personeelscommunicatie Voor het speerpunt ‘de medewerker als ambassadeur’ worden verschillende interne communicatiemiddelen ingezet en wordt ook gezorgd voor verschillende ontmoetingsmomenten om de dialoog over diverse onderwerpen te stimuleren. Om de merkwaarden te versterken is ook een krachtig beeld nodig en een goede lijn in de fotografie die het merk versterkt. In 2018 hebben we een nieuw fotoportaal in het leven geroepen waarop goedgekeurde foto’s voor publicatie te vinden zijn. Dit portaal is beschikbaar voor medewerkers van het Maastricht UMC+. 4 Terugblik op 2018 Jaardocument Maastricht UMC+ 2018 42


MUMC_Jaardocument_2018
To see the actual publication please follow the link above