Page 41

MUMC_Jaardocument_2018

4.8 Communicatie De stafdienst Communicatie heeft als opdracht het merk Maastricht UMC+ te ondersteunen vanuit de strategische ambities van Gezond Leven. De stafdienst Communicatie adviseert de Raad van Bestuur, RVE’s en stafdirectoraten en -diensten op het gebied van communicatie. De stafdienst heeft als uitgangspunt dat medewerkers de ambassadeurs zijn van ons merk. Voor de profilering extern wordt een breed scala aan middelen ingezet. Speerpunten op corporate communicatiegebied zijn: het communicatief ondersteunen van de drie strategische pijlers van het Maastricht UMC+: Verbinden van onderzoek, onderwijs en zorg, Onze zorg van de toekomst en Organisatieontwikkeling. Daarnaast richt de stafdienst zich op ontwikkeling en implementatie van de visie/strategie Gezond Leven, het uitdragen van Maastricht UMC+ als sterk merk en het verder ontwikkelen van de medewerker als ambassadeur. Aan de hand van deze speerpunten worden strategische projecten gedefinieerd en een (sociale) mediastrategie bepaald. Strategische projecten zijn bijvoorbeeld: reputatieonderzoek, productie corporate film, storytelling (via o.m. sociale media), Gezond Idee 2.0, Doe- en beleefdag 2019. Ook voor de interne communicatie en advisering van RVE’s en projecten zijn de speerpunten leidend. De inhoud van alle in- en externe uitingen wordt getoetst aan de merk- en kernwaarden van het Maastricht UMC+. Tabel 4: Cijfers ultimo 2018 Persberichten 34 Nieuwsberichten 120 Mediaknipsels 1.646 Nieuwsbrieven voor de pers 12 Mediavragen en -verzoeken 357 Twitter volgers 9.000 Facebook volgers 8.200 LinkedIn volgers 13.000 Rondleidingen 18 Bezoekers Doe- en Beleefdag 4.000 Patiëntencommunicatie De belangrijkste doelgroep voor communicatie zijn uiteraard onze patiënten. De stafdienst Communicatie ondersteunt bij het maken van patiënteninformatie bij behandelingen, op websites en in huis in de vorm van narrowcasting (schermcommunicatie). In 2018 is voor dat laatste een nieuw systeem in gebruik genomen. Daarnaast zijn we in het patiënten- voorlichtingscentrum eerste contactpunt voor algemene vragen, opmerkingen en klachten. De website is continu in ontwikkeling, waarbij patiëntvriendelijkheid het uitgangspunt is. Informatie moet gemakkelijk vindbaar en toegankelijk zijn. In 2019 is doorontwikkeling van mijnmumc.nl voorzien, met onder andere de uitbreiding van het digitaal patiëntenportaal. Ook klantgerichtheid is een thema waarin de stafdienst Communicatie initieert, inspireert en projecten mee uitvoert. 4 Terugblik op 2018 Jaardocument Maastricht UMC+ 2018 41


MUMC_Jaardocument_2018
To see the actual publication please follow the link above