Page 31

Hecht_februari_2020

P A L L I A T I E V E Z O R G 3 1 PALLIATIEVE ZORG IS GEWOON MEDISCHE ZORG “Bespreek met je opa of oma hun wensen over palliatieve zorg.” Die opdracht krijgt Delian Hofman in haar eerste studiejaar Geneeskunde. “Mijn studiegenoten en ik vonden dat moeilijk”, vertelt ze. “Als aankomend artsen willen we vooral genezen en hebben we het liever niet over dit onderwerp.” Interviews: Margo van Vlierden — Illustraties: Klaartje Berkelmans “Dat laatste is precies de aanleiding voor het ZonMw-project Pasemeco”, vertelt Marieke van den Beuken, hoogleraar palliatieve geneeskunde, medisch consulent palliatieve zorg en internist. “Doel van Pasemeco is palliatieve zorg invoeren in het basiscurriculum van alle geneeskundeopleidingen in Nederland. Het huidige geneeskundecurriculum is vrijwel volledig gericht op ‘doen’. Studenten leren niet ‘te laten’. De casuïstiek gaat altijd over behandelen, de patiënt gaat bij wijze van spreken nooit dood. Terwijl elke arts vroeg of laat te maken krijgt met mensen die niet meer beter worden. In het belang van de patiënt, zijn naasten en de arts is het daarom zo ontzettend belangrijk om over de juiste houding, kennis en vaardigheden te beschikken.” Toolbox Daniëlle Verstegen, onderwijskundige aan de Universiteit Maastricht en vanaf de projectaanvraag bij Pasemeco betrokken: “Het initiatief ligt in Maastricht, Pasemeco was echter van meet af aan een landelijk project. Alle geneeskundeopleidingen doen mee. Grote eyeopener was dat zowel studenten als docenten dolgraag meer over het onderwerp willen leren. Samen met experts en vele direct betrokkenen is geïnventariseerd wat al in de opleidingen “ELKE ARTS KRIJGT VROEG OF LAAT TE MAKEN MET MENSEN DIE NIET MEER BETER WORDEN” aan bod komt, wat ontbreekt, welke leermaterialen er zijn en waar leemtes zitten. Via een Delphi-studie zijn de competenties op het gebied van palliatieve zorg voor basisartsen vastgesteld. Het resultaat na ruim vier jaar is een stevig netwerk binnen de opleidingen én een uitgebreide toolbox met leermaterialen. Zo delen we kennis en bouwen voort op wat er al is.” Marieke: “Opleiders kunnen de materialen naar eigen inzicht inzetten. Studenten kunnen er zelf natuurlijk ook gebruik van maken. Daar waar leemtes zijn geconstateerd, ontwikkelen we aanvullend materiaal, bijvoorbeeld op het gebied van het tijdig herkennen en bespreekbaar maken van de laatste levensfase (advance care planning) en zingeving.” Daniëlle: “En we ondersteunen faculteiten op maat, bijvoorbeeld met docentenworkshops.”


Hecht_februari_2020
To see the actual publication please follow the link above