pgd jaarverslag 2012

29 Joep en Christine hadden en hebben regelmatig contact met hen. Ook beloofde Joep jaarlijks een verslag te maken met alle feiten, cijfers en achtergronden. Volkomen transparant dus. Nog steeds blijkt PGD de gemoederen bezig houden. Bij elk nieuw jaarverslag komen er weer Kamervragen. Vorig jaar maar liefst tachtig! De boer op Joep blijft actief in de PGD-wereld, sowieso als ambassadeur. Maar hij is ook onder andere coördinator van een trial van de European Society of Human Reproduction and Embryology (ESHRE); een Europees project in zeven landen met PGS, een kleine variant op PGD. Graag gaat hij her en der vertellen hoe PGD in Nederland er voor staat, zodat landen die willen starten met PGD de juiste beslissingen nemen. “PGD van Nederland staat in de wereld goed bekend. We zitten redelijk in de kopgroep,” zo formuleert Joep, “wat aantallen betreft, horen we tot de vijf grootste centra van het PGDconsortium. Ook kwalitatief zitten we vrij hoog.” De uitdagingen voor Christine Omdat een jaarverslag niet alleen terugblikken maar ook vooruitkijken betekent, vragen we Christine naar haar toekomstplannen met PGD: gaat zij ‘de lijn van Joep’ voortzetten? “In principe wel, we hebben die lijn immers samen opgezet. Maar er komen nu ook nieuwe mensen, met nieuwe wensen en ideeën. Daar moet ook ruimte voor zijn.” Er staan uitdagingen genoeg op de planning. Zo wordt Amsterdam het derde transportcentrum binnen PGD Nederland; het opstarten daarvan vraagt de nodige aandacht. Christine formuleert het heel diplomatiek: “De werkwijze is dan wel protocollair vastgelegd, maar er zijn natuurlijk smaakverschillen.” De vraag naar PGD blijft stijgen, dus groeien is een volgende uitdaging. Gecontroleerd groeien: want daarvoor moet je mensen opleiden en daarvoor moeten budgetten worden vrijgemaakt bij de zorgverzekeraars. Ook onderzoek gaat gewoon door. Nieuwe technieken doen van zich spreken. Sneller, beter, goedkoper en succesvoller… wie wil dat nou niet? Ook voor moeilijke gevallen Christine wil ook nog kwijt dat Maastricht zich de komende jaren breder zal gaan profileren als hét centrum voor voortplanting in Nederland: “Dat is natuurlijk niet alleen onze afdeling, dat doen we samen met Gynaecologie van het MUMC+.” Volgens Joep is Christine in de loop der jaren een soort ‘referentiecentrum geworden voor moeilijke gevallen’: “Als andere centra in Nederland geen raad meer weten met patiënten met een kinderwens, dan sturen ze hen naar Christine in Maastricht. En die bedenkt dan weer wat!” Christine relativeert: “Dan proberen we, niet alleen ik, iets te bedenken. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar we doen wel verschrikkelijk ons best.” Meer tijd voor… Joep nam afscheid met een ongekend druk bezochte afscheidsrede in het Maastrichtse Theater aan het Vrijthof: “Eindelijk meer tijd voor de wetenschap. De afgelopen jaren heb ik meer artikelen gepubliceerd dan in veel jaren daarvoor.” Hij gaat niet achter de geraniums zitten, daarvoor heeft hij nog te veel om handen. Maar – zo heeft hij zijn vrouw beloofd – ze gaan wel degelijk de bloemetjes buiten zetten.  &prof. dr. Joep Geraedts De werkwijze is dan wel protocollair vastgelegd, maar er zijn natuurlijk smaakverschillen.” “

pgd jaarverslag 2012