Jaarverslag PGD Nederland 2011

29 Natasja Theusink Genetisch consulent, UMC Goningen “Sinds begin 2009 counsel ik paren die PGD overwegen. De keuze voor PGD of een Harma Spakman alternatief met betrekking tot de kinder- Drs. Elsbeth Dul IVF-analist, UMC Groningen wens is voor het paar vaak een moeilijke IVF-arts, UMC Groningen “PGD werkt heel motiverend omdat je afweging, vanwege de ernst van de achter- “Het is leuk om me met PGD-behande- meehelpt dat mensen met een genetische liggende aandoening en soms ook vanwege lingen bezig te houden, aangezien mijn aandoening een gezond kind kunnen de emotionele voorgeschiedenis. Het is promotieonderzoek ook over PGD en krijgen. En naast het ‘gewone’ IVF-werk boeiend hen hierin te mogen begeleiden. de genetica van subfertiliteit gaat. Het is de PGD-techniek boeiend, vooral het Wanneer het paar voor PGD kiest, is het is een uitdaging om de behandelingen biopteren van embryo’s. En dit gaan we prettig dat het toch al intensieve traject goed en naar tevredenheid van de patiën- meer doen vanaf 2012, want het laborato- door de mogelijkheid van transport-PGD ten te laten verlopen door goed te com- rium is verbouwd waardoor we ook PCR- nu voor een deel bij hen in de buurt kan municeren met het PGD-centrum in PGD in het UMCG kunnen uitvoeren.” plaatsvinden. Inmiddels zijn een aantal Maastricht, 350 kilometer verderop.“ van ‘mijn’ PGD-paren bevallen van gezonde kinderen. Dat is natuurlijk erg fijn.”

Jaarverslag PGD Nederland 2011