Jaarverslag PGD Nederland 2011

20 PGD voor de ziekte van Huntington in Maastricht: een terugblik Prof. dr. Joep Geraedts, hoofd afdeling Klinische Genetica, MUMC+ Bij het opstarten van het Het merkwaardige idee dat door IVF ontstane eerste onderzoek naar de embryo’s het laboratorium verlieten om er eventueel mogelijkheden van PGD tijdens de zwangerschap weer onderzocht te worden, in het midden van de jaren was aanleiding om genetische diagnostiek op IVF- 80 van de vorige eeuw kon embryo’s te gaan ontwikkelen. niet worden vermoed dat De ontwikkeling van PGD verliep niet zonder ethi- ongeveer dertig jaar later de sche en juridische slag of stoot. Mede daarom was ziekte van Huntington een de Kerncommissie Ethiek Medisch Onderzoek van de meest voorkomende (KEMO) opgericht. In 1993 werd aan deze voorlopige verwijsredenen voor embryo- landelijke ethische toetsingscommissie, de voorloper selectie zou worden. van de huidige CCMO het eerste protocol voor In die tijd was binnen twee PGD ter goedkeuring voorgelegd. In 1994 werd aangrenzende laboratorium- toestemming voor het starten met de behandeling ruimten van de toenmalige verkregen. De KEMO was van mening dat de Stichting Klinische Genetica eerste klinische toepassingen vooralsnog beperkt Limburg een voorzichtig moesten blijven tot ernstige, onbehandelbare, begin gemaakt met zowel IVF erfelijke ziekten in verband met de belasting, de als prenatale diagnostiek. onzekerheden en risico’s van de nog experimentele methoden.

Jaarverslag PGD Nederland 2011