Page 13

Gezond Idee februari 2013

De verleidingskunsten van fastfoodketens Leg kinderen tussen 10 en 14 jaar flink wat logo’s van bekende merken voor, kijk naar hun hersenen met een MRI-scan en je ziet dat er bij de logo’s van fastfoodketens als McDonald’s een overduidelijke reactie in de belonings- en eetlustcentra gezond idee 13 van het brein plaatsvindt. Dezelfde hersengebieden reageren niet op bekende logo's die niets met voeding te maken hebben. Dit blijkt uit onderzoek van de universiteiten van Missouri-Kansas City en van Kansas Medical Center. ‘De breinen van kinderen zitten vol met voedingslogo's, waardoor ze bijzonder vatbaar zijn om slechte beslissingen te nemen over wat ze eten’, verklaarde de studieleider. Een paar jaar eerder had onderzoek van Stanford University al eens aangetoond dat peuters willekeurig welk eten, ook worteltjes, veel lekkerder vonden als er maar een zakje van McDonald’s omheen zat. Wat laat zien hoe makkelijk kinderen te beïnvloeden zijn met marketing. De wetenschappers concludeerden dat in de strijd tegen overgewicht (obesitas) bij kinderen McDonald’s en andere fastfood-ketens hun invloed zouden moeten gebruiken en gezonder voedsel aanbieden. Iets dat ondertussen mondjesmaat gebeurt. Minder reclame zou ook helpen: juist kinderen blijken dus gevoelig voor de talloze junkfoodreclames die ze dagelijks over zich heen krijgen. ko rt Digitale tool voor mensen met chronische darmontsteking Weer een mooi voorbeeld van E-Health: mijn IBD-coach. Momenteel loopt een proefproject met deze digitale tool, waarmee patiënten met een chronische darmontsteking – in het Engels Inflammatory Bowel Disease, IBD – op afstand worden gevolgd. De behandelaar kan, indien nodig, direct actie ondernemen. De patiënt op zijn beurt krijgt interactieve informatie over de ziekte en over het beheersen ervan, en kan vanachter zijn computer communiceren met de arts of verpleegkundige. Het Maastricht UMC+ heeft ongeveer 1500 patiënten in behandeling met een chronische darmontsteking, zoals colitis ulcerosa of de Ziekte van Crohn. Dankzij ‘mijn IBD-coach’ is het nu ook mogelijk om systematisch informatie te verzamelen over een grote groep patiënten en zo nieuwe inzichten te verkrijgen in deze ziekte. De IBD-tool is ontwikkeld door artsen van het Maastricht UMC+ in samenwerking met Atrium MC, Orbis MC, patiëntenvereniging CCUVN en het bedrijf Sananet. Kijk op mumc.tv naar het interview met MDL-arts Marieke Pierik over ‘mijn IBD-coach’. (MDL staat voor Maag-Darm-Leverziekten). Meer lezen over de ongekende mogelijkheden van E-Health? Lees dan ‘Welkom in de toekomst’ in de vorige uitgave van Gezond Idee (nummer 4, 2012), als pdf te bekijken op azm.nl, zoekterm 'Gezond Idee'.


Gezond Idee februari 2013
To see the actual publication please follow the link above