Page 13

gezond idee n4 2012

3 vragen over Ziekenhuisrang- lijsten‘De tijd dat Wie Hans Fiolet Is directeur Patiënt en Zorg bij het de wachtkamers Maastricht UMC+. Zijn afdeling Kwaliteit verzamelt, bij het opstellen van de verschillende ziekenhuisrang- vanzelf volstroomden,een hoge positie in zo’n ranglijst,Is blij metlijsten. controleert en levert de gegevens die gebruikt worden lijke ziekenhuizen (zie pagina 25), maar vindt ook dat je is voorbij’-zo’n uitslag wel in de juiste context moet zien.zoals de toptien-plaats in de lijst van patiëntvriende vindt u het belangrijk dat het Maastricht UMC+ hoog staat in ziekenhuisranglijsten? ‘Het korte antwoord is: ‘Ja’. Het lange antwoord is: ‘Ja, als die rang- lijst ook klopt’. Het Maastricht UMC+ is een academisch ziekenhuis. Daar komen relatief veel patiënten met gecompliceerde aandoe- ningen. Niet alle ranglijsten houden daar rekening mee. In een klein ziekenhuis waar mensen alleen voor een dagbehandeling komen, sterven weinig patiënten. Zo’n ziekenhuis staat dan op nummer 1 in de sterftelijst. Bij ons ligt dat anders. Daar zouden ranglijsten reke- ning mee moeten houden, vind ik. De aard van ons werk zou ook moeten worden meegenomen in zo’n ranglijst.’ Wat heb ik als patiënt aan die ranglijsten? Ik ga toch naar het ziekenhuis in de buurt. ‘Ja klopt, dat blijkt ook uit onderzoek: mensen gaan het liefst naar een ziekenhuis in de buurt. Een Maastrichtenaar wil het liefst in Maastricht behandeld worden. Maar toch is er iets aan het veranderen. Als patiënten bijvoorbeeld lang op een afspraak moeten wachten, gaan ze eerder ergens anders naartoe. De tijd dat de wachtka- mers vanzelf volstroomden, is voorbij. En daarbij blijkt steeds weer: mensen klagen niet zozeer over de medische deskundigheid, maar over de manier waarop ze bejegend worden – of dat is door de secreta- resse of specialist, dat doet er niet toe.’ Het komt voor dat een ziekenhuis het ene jaar op plaats 5 staat, en het volgende jaar in dezelfde ranglijst op plaats 70. Wat is dan de waarde van zo’n ranglijst? ‘Dat roept inderdaad de suggestie op: die ranglijst klopt niet. Maar je moet wel bedenken: het is niet zo dat bepaalde prestaties vanzelf- sprekend zijn. Daar moet je je best voor blijven doen. En als je zelf blijft zoals je was, maar je omgeving wordt beter, zak je ook in de ranking. Ik zeg het wel eens zo: ook goede wijn kent goede en mindere jaren. In een ranglijst van 100 punten kan 5 punten verschil er soms toe leiden dat je 20 plaatsen zakt. Het ligt allemaal heel dicht bij elkaar. De belangrijke boodschap is dan ook: wij verkeren in Nederland in de gelukkige omstandigheid dat er geen echt slechte ziekenhuizen zijn. Het niveau van de zorg is hier heel hoog. Dat zeg ik niet alleen, dat zegt iedere buitenlander die hier komt.’ gezond idee 13


gezond idee n4 2012
To see the actual publication please follow the link above