Page 7

Wegwijs 2018

magazine van het Maastricht UMC+ | WEGWIJS 7 DE KWALITEIT VAN JE OPLEIDING KWALITEIT Je wilt natuurlijk graag een opleiding van hoge kwaliteit volgen. Je bent dan tijdens je studie goed bezig, en als je werk gaat zoeken is het een pré als je van een goede plek komt. Daarom hebben we in het Maastricht UMC+ een aantal instrumenten om te kijken of alles optimaal verloopt. Jij, als arts-assistent, speelt daar een grote rol in. Jij merkt dagelijks wat er gebeurt en waar verbeteringen mogelijk zijn. Onze kwaliteitsinstrumenten op een rijtje: 1 2 3 4 D-RECT Eén keer per jaar vul je deze digitale vragenlijst in. Met de antwoorden wordt het opleidingsklimaat op je eigen afdeling 5 6 gemeten. (D-RECT staat voor Dutch Residential Educational Climate Test) MCTQ Dit is ook een digitale vragenlijst, maar deze gaat over de opleiders. Je vult voor elk lid van de opleidingsgroep een vragenlijst in. De antwoorden van alle arts-assistenten worden tot een geheel samengevoegd en afgezet tegen een zelfevaluatie van betreffend staflid. (MTCQ staat voor Maastricht Clinical Teaching Questionnaire) De interne opleidingsaudit In deze bijeenkomst wordt bekeken hoe de vlag erbij hangt in de opleiding: wat gaat goed en waar kunnen we op verbeteren. Deze opleidingsaudit is verplicht, duurt een dagdeel en vindt twee keer per vijf jaar plaats. Er wordt gekeken of de kwaliteit van de opleiding voldoet aan de landelijk gestelde eisen. Als arts-assistent moet je je hiervoor voorbereiden, zodat je de dingen kunt bespreken die je graag verbeterd ziet. Reflectiegesprek Het reflectiegesprek is laagdrempelig en wordt gevoerd om te kijken of er voortgang geboekt wordt met de verbeterpunten. Eventueel kan er hulp of ondersteuning door een onderwijskundige plaatsvinden. Plan Do Check Act-cyclus De opleidingsvakgroep stelt zelf de verbeterpuntenlijst op en zet deze jaarlijks in een daarvoor bestemd format. Gesprek Opleidingsklimaat Om de anonimiteit van de arts-assistent te waarborgen vindt bij kleinere opleidingsgroepen (<5 aios) in plaats van de D-RECT en MCTQ een gesprek opleidingsklimaat plaats. De onderwijskundige bespreekt op een veilige manier het opleidingsklimaat van de afdeling en brengt de stafevaluatie in kaart. In een cyclus van vijf jaar komen deze verschillende instrumenten aan bod (zie het figuur). Van al deze instrumenten is het belangrijk om te beseffen dat ze zich onderling tot elkaar verhouden. Stel je voor: in de vragenlijsten wordt genoemd, dat de overdracht van patiënten niet optimaal verloopt. Als dit ook tijdens de interne opleidingsaudit en het reflectiegesprek naar voren komt, zal het zeker een onderwerp zijn dat via de PDCA-cyclus verbeterd gaat worden. Als je als arts-assistent meewerkt aan deze kwaliteitsmetingen, kun je ervoor zorgen dat de kwaliteit van je opleiding steeds verder verbetert.


Wegwijs 2018
To see the actual publication please follow the link above