Page 38

Visiedocument_Gezond_Leven_2025

2. ONZE ZORG VAN DE TOEKOMST De maatschappij en het Maastricht UMC+ staan voor de grote uitdaging om de zorg duurzamer in te richten, zodat deze betaalbaar en toegankelijk blijft. Plaats, tijd en vraag van zorg veranderen: dicht bij huis als het kan, in het ziekenhuis als het moet. Het verbeteren van de ervaring van patiënten én de uitkomsten van de zorg staan centraal in Onze Zorg van de Toekomst. We herontwerpen onze zorgpaden samen met de patiënt en vanuit diens perspectief. We nemen verantwoordelijkheid over de hele keten, van huis tot thuis. Persoonlijke aandacht maakt het verschil: we werken aan persoonsgerichte zorg, patiëntparticipatie én een servicemodel met meer aandacht en tijd voor de patiënt. We hebben aandacht voor leefstijl, voeding en beweging. We bepalen het behandeladvies interdisciplinair én in samenspraak met de patiënt. We passen nieuwe technologische ontwikkelingen en wetenschappelijke inzichten toe. We benutten de mogelijkheden voor digitale innovatie, zoals e-coaches voor meting en monitoring, dashboards en goede informatievoorziening voor de patiënt en zorgpartners in de hele keten. Samen met onze partners kiezen we voor goede dataregistratie en het gebruik en delen van relevante data. Tegelijkertijd streven we naar het verminderen van de registratielast. De zorg richten we in met beproefde concepten en zorginnovatie. We maken daarbij gebruik van continue verbeterprogramma’s en projecten op het gebied van kwaliteit, veiligheid, value based health care, operational excellence en de concrete patiëntervaring. Doel is het versterken van de verbetercultuur en de continuïteit van kwaliteit en veiligheid van zorg. Daarbij bouwen we voort op het gedachtengoed van diverse kennisgebieden en programma’s, waaronder Positieve Gezondheid. Daarnaast gaan we op zoek naar meer duurzame modellen voor de continuïteit van zorg, gebruikmakend van taakherschikking en functiedifferentiatie. Het delen van expertise helpt ons om optimale zorg en een excellente patiëntervaring mogelijk te maken. Daarbij stimuleren we dat de zorg waar mogelijk buiten het ziekenhuis plaatsvindt. Het leidende perspectief is de patiënt vanuit diens veranderende rol, mogelijkheden en context. De patiënt bepaalt en heeft de regie over het eigen dossier. Door de continue samenwerking met de onderzoekers van de faculteit kunnen we vernieuwende concepten aanbieden. Dit alles vraagt om een veranderde rol, andere competenties en positie van (zorg) professionals. Zo investeren we in het ‘verpleegkundiger worden’, waardoor de verpleegkundige samen met de arts sturing kan geven aan de zorg. Het investeren en ontwikkelen van nieuwe competenties, systemen, processen, planning en logistiek doen we stap voor stap, uiteraard in samenspel met de andere strategische programma’s. MOLLY, DE VIRTUELE VERPLEEGKUNDIGE Het op afstand begeleiden van patiënten met chronisch hartfalen kan effectiever en gebruiksvriendelijker door inzet van een virtuele verpleegkundige. De 'slimme zorgavatar’ heeft de doopnaam ‘Molly’ gekregen en helpt patiënten in het dagelijks leven om hun ziekte onder controle te houden. Uit Maastrichts onderzoek is inmiddels gebleken dat digitale zelfhulp bij hartfalen een aantal voordelen oplevert. Zo resulteert het gebruik van deze vorm van e-health in meer ziekte-specifieke kennis en zelfzorg, een vermindering van ziekenhuisopnamen en een lastenverlichting voor de hartfalenverpleegkundige. De komende jaren werken Maastrichtse onderzoekers aan de doorontwikkeling van Molly. Om toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden, willen onderzoekers nog een stap verder gaan en de patiënt in staat stellen om zichzelf te kunnen behandelen. 38 Gezond Leven 2025


Visiedocument_Gezond_Leven_2025
To see the actual publication please follow the link above