Page 35

Visiedocument_Gezond_Leven_2025

DOELMATIGHEID VAN ZORG Een onderscheidende competentie van de toekomstige medisch specialist. Zorgverandering vindt plaats door toepassing van nieuwe concepten (zoals Positieve Gezondheid en netwerkgeneeskunde) binnen Onze Zorg van de Toekomst. De komende jaren onderzoeken we de impact van het inbedden van diverse thema’s in de opleiding op het ‘doelmatigheidshandelen’ van studenten, AIOS en medisch specialisten in de praktijk, zowel in het ziekenhuis als in de regio. LEREN OP DE WERKPLEK De Maastricht UMC+ Academie wil medewerkers via het leren op de werkplek ‘raken’ in datgene wat hen onmisbaar maakt. Menselijke relaties en vakmanschap staan centraal, maar vooral de échte, soms chaotische, emotionele en tegelijkertijd prachtige wereld van de gezondheidszorg. De patiënt zelf is onderdeel van het leren op de werkplek en leert mee tijdens de professionele dialogen aan het bed. MASTER GLOBAL HEALTH De masteropleiding richt zich op vraagstukken rondom globalisatie en gezondheid, waarbij de complexe relaties tussen gezondheid, gezondheidszorg, technologie, economische ontwikkelingen en politiek worden bestudeerd. Studenten ontwikkelen een solide basis en vaardigheden die zij nodig hebben om effectief te functioneren in dit uitdagende interdisciplinaire en interculturele veld als beleidsmaker, internationaal werkend arts of maatschappelijk ondernemer. 35 Gezond Leven 2025 1.4. ONDERWIJS EN OPLEIDING Het Maastricht UMC+ leidt professionals op met een brede kijk op gezondheid en zorg. Onderwijs binnen het Maastricht UMC+ omvat het volledige spectrum aan onderwijs en opleidingen: van initieel bachelor en masteronderwijs, medische en verpleegkundige vervolgopleidingen tot en met bij- en nascholing in het kader van ‘leven-lang-leren’. BACHELOR EN MASTERONDERWIJS De Faculty Health, Medicine & Life Sciences biedt een gevarieerd palet aan van bachelor- en masteropleidingen in Geneeskunde, Gezondheidswetenschappen en Levenswetenschappen. De integrale benadering van preventie tot zorg en van maatschappelijk vraagstuk tot moleculaire analyse wordt hierin weerspiegeld. Studenten worden voorbereid op een toekomst waarin zij succesvol kunnen functioneren in de praktijk en/of wetenschap op het terrein van ziekte, zorg en gezondheid. De Universiteit Maastricht staat nationaal en internationaal bekend om haar ‘probleemgestuurde onderwijs’ (PGO) en innovatie van onderwijsconcepten. Het onderwijs stelt de student centraal en is kleinschalig. De leerstof wordt aangeboden vanuit casussen. Om aan de eisen van de veranderende maatschappij te voldoen, besteden alle opleidingen gericht aandacht aan de ontwikkeling van generieke competenties, zoals academisch denken en werken, professioneel gedrag, communicatie en samenwerking in een internationale context. In alle (bachelor)opleidingen zijn naast opleidingselementen parallelle leerlijnen uitgezet, die gericht zijn op de ontwikkeling van deze competenties. Studenten worden hierin begeleid door een mentor, voortgang wordt gemonitord, en zelfreflectie gestimuleerd door gebruik van een portfolio. Deze aanpak draagt bij aan de duurzame inzetbaarheid van onze afgestudeerden. In dit verband zijn onder andere weerbaarheid en preventie van burn-out in toenemende mate van belang. Studenten zijn zeer nauw betrokken bij de ontwikkeling van het onderwijs. De resultaten van het onderwijskundig onderzoek van de School for Health Professions Education (SHE) worden toegepast om onderwijsconcepten continu te vernieuwen. Een voorbeeld hiervan is de internationaal toonaangevende positie die het Maastricht UMC+ inneemt op het gebied van programmatisch toetsen. Het geheel aan toetsen binnen een opleiding maakt deel uit van onderwijs- en leerprocessen. Kennisvalorisatie vindt plaats door internationaal vermarkten van zowel onderwijskundige kennis als (onderdelen van) opleidingen.


Visiedocument_Gezond_Leven_2025
To see the actual publication please follow the link above