Page 48

MUMC_Jaardocument_2018

5.5.3 Cliëntenraad De Cliëntenraad is een zelfstandige raad die de gemeenschappelijke belangen van de ‘cliënten’ van het Maastricht UMC+ behartigt. Dit vindt zijn grondslag in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). De raad richt zich op die initiatieven die voor alle patiënten van belang kunnen zijn en stimuleert afdelingen om waar mogelijk eigen patiënten te betrekken. Naast kwaliteit en veiligheid hebben met name patiëntenparticipatie en samen beslissen de aandacht. De Cliëntenraad richt zich daarbij op hoe de cliënt/patiënt door bejegening, horen, informeren en behandelen wordt meegenomen in zijn eigen ‘patient journey’ van thuis tot thuis. De officiële gesprekspartner van de Cliëntenraad is de Raad van Bestuur. De Cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de Raad van Bestuur. De Cliëntenraad bestaat uit negen externe leden die elk persoonlijk betrokken zijn bij het Maastricht UMC+, hetzij als (voormalig) patiënt, familielid of mantelzorger. In 2018 was er een wisseling in de samenstelling van de raad met het vertrek van een van de leden en het aanstellen van een nieuw lid. Vijf leden zijn herbenoemd voor een periode van vier jaar. Enkele voorbeelden van onderwerpen in 2018: Patiëntenparticipatie De Cliëntenraad heeft een position paper vastgesteld over dit onderwerp. De raad stelt hierin onder meer dat ‘meedenken en meedoen’ door patiënten een wezenlijke zaak is. Het gaat niet alleen om betrokkenheid bij het besluitvormingsproces in de spreekkamer, maar ook om het meedenken over beleidsprocessen. De door de Raad van Bestuur aangestelde functionaris patiëntenparticipatie inventariseerde bestaande activiteiten en initiatieven. Zowel patiënten als leden van de Cliëntenraad zijn betrokken bij de verdere uitrol. E-health Bij e-health gaat het om digitale toepassingen die de gezondheid en de gezondheidszorg ondersteunen of verbeteren. Zo is de Cliëntenraad betrokken bij het zorgportaal MijnMUMC+, waarin patiënten steeds meer uitslagen kunnen zien. Ook heeft de Cliëntenraad meegedacht in het ontwikkelteam over e-services, zoals bijvoorbeeld de ‘aanmeldzuilen’ op sommige poli’s en het versturen van afsprakenbrieven per e-mail. Tegelijkertijd waakt de Cliëntenraad over de belangen van de patiënt, die geen toegang kan of wil hebben tot deze online-voorzieningen. Klachtenopvang De Cliëntenraad vindt het belangrijk dat patiënten worden gehoord en dat het ziekenhuis alle klachten serieus neemt. Er is regelmatig contact met de klachtenfunctionarissen. Maar ook de andere vormen van feedback, zoals de resultaten uit patiënttevredenheidsonderzoek en het online patiëntenpanel, verdienen alle aandacht. Vertegenwoordiging in werkgroepen en commissies Verschillende leden van de Cliëntenraad denken vanuit het perspectief van de patiënt mee in werkgroepen en commissies van het Maastricht UMC+ waaronder: + Klant+ + Patiënt, voeding & beweging + Vastgoedcommissie + Privacy commissie + Kinderadviesraad en + Informed consent. 5 Bestuur en toezicht Jaardocument Maastricht UMC+ 2018 48


MUMC_Jaardocument_2018
To see the actual publication please follow the link above