Page 15

MUMC_Jaardocument_2018

Organisatieontwikkeling De ziekenhuisorganisatie van de toekomst staat voor de uitdaging om de ervaring van de patiënt te verbeteren, de zorg continu te innoveren en tegelijkertijd de zorgkosten te reduceren. Het leidende perspectief is daarbij de patiënt vanuit zijn veranderende rol, mogelijkheden en context. Organisatieontwikkeling is daarvoor noodzakelijk. Dat doen we samen met onze medewerkers en onze patiënten, onder meer via strategiebijeenkomsten en dialoogsessies. De huidige organisatiestructuur (waarbij de zorg rondom specifieke patiëntencategorieën is geclusterd in Resultaat Verantwoordelijke Eenheden ofwel RVE’s) past niet bij de nieuwe manier van werken die wij voorstaan en die nodig is om de zorg toekomstbestendig in te richten. In de nieuwe organisatie zal niet het specialisme leidend zijn, maar de zorgpaden die onze patiënten bewandelen. De nieuwe zorgpaden komen tot stand met de patiënt als partner en door interprofessionele samenwerking binnen het programma Zorg van Toekomst. Tot in detail wordt daarbij de patient journey (ofwel de reis die de patiënt van thuis tot thuis maakt) beschreven om te zien of en waar het beter en sneller kan. Onze medisch specialisten en zorgprofessionals werken multidisciplinair samen binnen de zorgpaden om goed in de behoefte van onze patiënten te voorzien. En ook de planning en logistiek worden daarop afgestemd. Dit vraagt een flexibele inzet van onze zorgprofessionals die alleen haalbaar is als ook zorgprocessen worden geharmoniseerd. Deze harmonisatie is tevens noodzakelijk om de zorg beter te kunnen ondersteunen met informatiesystemen. Daarmee komt tevens een grote bron van data beschikbaar waarmee we de waarde van de patiënt én zorg kunnen verbeteren door gericht onderzoek. De zorgpaden gebruiken we om zorgcentra in te richten. De nog te vormen zorgcentra bestaan uit een clustering van zorgpaden die gebaseerd is op heldere zorg-logistieke kenmerken én families van aandoeningen. Poli en Kliniek op Maat De Poli en Kliniek op Maat (PKOM) is de experimenteerruimte van het ziekenhuis. Innovaties worden hier in praktijk gebracht om te kijken of ze straks passen in de Poli en/of Beddenhuis van de Toekomst. PKOM wil de zorg rondom de patiënt beter organiseren, de patiënt meer ruimte geven om mee te beslissen en de patiënt de juiste zorg op de juiste plaats bieden. De zorgprofessional biedt expertise en ondersteuning vanuit een coachende rol in een team van professionals. Patiënten en zorgverleners maken gebruik van slimme, op het individu toegesneden e-health-toepassingen. De strategische doelstellingen hierbij zijn:
 • de zorg meer rondom de behoeften van de patiënt organiseren; • alle ruimte voor samen beslissen/patiëntparticipatie; • waar mogelijk substitutie van taken en bevorderen van zorg vanuit de thuissituatie. De nadruk voor de Poli op Maat in 2019 ligt op het opschalen van wat tot nu toe ontwikkeld is. Denk bijvoorbeeld aan de doelstelling dat 90% van de spreek- en onderzoekskamers generiek bruikbaar is. Het voordeel voor patiënten is dat zij niet of minder van afspraak naar afspraak hoeven te lopen. Ook is er de ambitie om 10% van de consulten via beeldbellen te verzorgen zodat patiënten minder vaak naar het ziekenhuis hoeven te komen. De Poli en Kliniek op Maat streeft naar het realiseren van een positieve patiëntervaring evenals het creëren van meer ruimte voor teamwork, vakmanschap en autonomie van onze zorgprofessionals. 3 Profiel van de organisatie Jaardocument Maastricht UMC+ 2018 15


MUMC_Jaardocument_2018
To see the actual publication please follow the link above