Page 9

UMC010 WTK HECHT #8

tot basisarts. “In het Skillslab voerde ik bijvoorbeeld al gesprekken met fictieve patiënten en kreeg ik daar feedback op.” Kitty Daemen Arts-assistenten Bovendien bevordert het Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) het samenwerken en daarmee professioneel gedrag. Is meer aandacht dan wel nodig? Ja, klinkt het eensgezind. “Ik ben nu in het vijfde jaar van mijn opleiding tot anesthesioloog en volg onder meer nog Discipline Overstijgend Onderwijs ofwel DOO. Daarin is er ook aandacht voor bijvoorbeeld communiceren over klachten. Maar welk DOO je volgt, daar ben je redelijk vrij in”, vertelt Charlotte Nijenhuis. Kitty Daemen: “Mensen die zich voor deze DOO’s aanmelden, beseffen al dat dit belangrijke vaardigheden zijn. Juist de groep die dat niet beseft, bereik je op deze manier misschien niet.” Natuurlijk spelen opleiders hier ook een belangrijke rol in, P R O F E S S I O N E E L G E D R A G 9 zegt Charlotte Nijenhuis. Al is elke opleider anders. “Wat de een bijvoorbeeld prima communicatie vindt, vindt een ander minder optimaal.” Het trainen van medische en generieke vaardigheden in Crew Resource Management (CRM) trainingen voor de werkvloer kan dat deels ondervangen. Belangrijk is wel dat hiervoor opgeleide professionals, zoals die van het simulatiecentrum van de Maastricht UMC+ Academie, feedback geven. In de kern draait CRM om de vraag hoe je communiceert in het team. Maar de trainingen zijn vooralsnog niet verplicht voor alle opleidingen. Terwijl onderlinge communicatie rondom de zorg voor de patiënt toch van wezenlijk belang is, klinkt het wederom eensgezind. De hedendaagse zorg wordt immers steeds complexer en vraagt om een goede multidisciplinaire samenwerking. “Daarom moeten we op de werkvloer echt meer gaan sturen op deze soft skills genoemde vaardigheden. Dat gebeurt nu te weinig”, stelt Walther van Mook. De klachten Soft skills zijn nodig in het voorkómen én effectief omgaan met klachten. Verbetering hierin is een continu proces, vindt Kitty Daemen. Zo is het aantal relationele klachten twee keer zo groot als het aantal klachten over de medische behandeling. “Wij zouden als klachtenfunctionarissen graag bij de opleiding betrokken worden. Vooral om toekomstige artsen met klachten om te leren gaan. Nu schieten artsen doorgaans meteen in de stress en dat komt hun werk niet ten goede. Daarom proberen wij hen hierin zo goed mogelijk te begeleiden.” Ooit krijg je als arts een klacht, leert de praktijk. “Een klacht zegt lang niet altijd iets over de arts in kwestie”, weet Kitty Daemen. Walther van Mook Kan de patiënt wellicht een grotere rol krijgen in het bevorderen van professioneel gedrag? Zeker, klinkt het opnieuw eensgezind. Het ziekenhuis is die weg al ingeslagen. Walther van Mook: “We betrekken de patiënt steeds meer bij het onderwijs, de zorg en het wetenschappelijk onderzoek en dat is logisch en wenselijk. Op de Intensive Care vragen we mensen bijvoorbeeld met enige regelmaat hoe ze de opname hebben ervaren en dat is heel leerzaam. Patiënten kijken namelijk door een hele andere bril naar het zorgproces.” Meer over trainen in het skillslab op maastrichtuniversity.nl > skillslab. Meer over de klachtenfunctionarissen en klachtenopvang in het MUMC+ via mumc.nl > klachten.


UMC010 WTK HECHT #8
To see the actual publication please follow the link above