Page 8

UMC010 WTK HECHT #8

8 PROFESSIONEEL GEDRAG MEDISCH SPECIALISTEN TECHNISCH BRILJANT? DAT IS NIET GENOEG! Ben je een goede arts als je technisch briljant bent of vereist het beroep van medisch specialist meer vaardigheden? En in dat laatste geval, besteedt de opleiding daar dan voldoende aandacht aan? Hecht ging hierover in discussie met drie betrokken medewerkers: Kitty Daemen (klachtenfunctionaris), Charlotte Nijenhuis (arts-assistent en lid arts-assistentenvereniging) en Walther van Mook (internist- intensivist en directeur Academie Medische Vervolgopleidingen). Tekst: Karin Burhenne — Fotografie: Kevin Cerfontaine Goed communiceren, samenwerken, omgaan met feedback, het zijn allemaal vaardigheden die te vinden zijn in CanMEDS: een van oorsprong Canadees model dat de zeven competentiedomeinen van medische zorgverleners beschrijft en dat ook in Nederland in de medische opleidingen gebruikt wordt. Van deze domeinen is er één specifiek medisch, de andere zijn meer generiek, zoals communicatie, leiderschap en professioneel gedrag. Dus ja, de opleiding besteedt zeker aandacht aan generieke competenties, klinkt het aan tafel. “Maar”, constateert Walther van Mook, “of je het certificaat van arts behaalt en daarmee toegang krijgt tot de arbeidsmarkt hangt natuurlijk af van je medische kennis en medische vaardigheden. Terwijl je om te slagen als arts die andere vaardigheden echt nodig hebt.” Technisch briljant is dus niet genoeg en in Maastricht hebben ze dat goed begrepen. “We lopen voorop als het gaat om de aandacht voor soft skills en generieke competenties”, vertelt Charlotte Nijenhuis. Zelf kijkt ze met plezier terug op haar opleiding Charlotte Nijenhuis


UMC010 WTK HECHT #8
To see the actual publication please follow the link above