Page 31

UMC010 WTK HECHT #8

K O R T J E S 3 1 ONDERZOEK VAN MUMC+ EVEN ‘WERELDNIEUWS’ EMBRYO’S ZONDER BEVRUCHTING Wetenschappers van MERLN Instituut (Maastricht UMC+) en van het Hubrecht Instituut in Utrecht hebben voor het eerst nieuw leven laten ontstaan in een laboratorium, zonder dat er een bevruchting is geweest. De onderzoekers kweekten beginnende embryo's uit stamcellen van muizen. De onderzoekers zijn erin geslaagd embryo-achtige structuren in het laboratorium op te kweken uit muizenstamcellen. Voor het eerst vertonen deze modelembryo’s zoveel gelijkenis met natuurlijke embryo’s dat ze kunnen innestelen in de baarmoeder en zwangerschap kunnen initiëren. Deze volkomen nieuwe methode opent de deur naar onderzoek naar en kennis over de eerste verborgen processen van het leven, vruchtbaarheidsproblemen en de embryonale oorsprong van ziekten. Deze wetenschappelijke doorbraak is gepubliceerd in het vooraanstaande wetenschappelijk tijdschrift Nature en werd breed gedeeld in landelijke en internationale media. STILSTAAN BIJ JE EIGEN ROL In de hectiek van alledag de tijd nemen om aandachtig stil te staan bij jezelf. Het is de essentie van de training ‘Existentiële scholing’. Wat beweegt mij en hoe neem ik dat mee in mijn werk? Het zijn zomaar enkele vragen die centraal stonden in de pilot die in 2017 werd gegeven aan verpleegkundigen van het Maastricht UMC+. De training - aangeboden door Esther Diederen, geestelijk verzorger van het MUMC+ en Jannet Delver, collega in het VUMC - bleek succesvol en krijgt dit najaar een vervolg. “Werken in de zorg roept veel op. De mensen en de situaties die je tegenkomt in het werkveld raken jou als mens”, ervaart Esther in de dagelijkse praktijk. “In onze contacten zien we telkens weer dat zaken die verpleegkundigen in hun werk tegenkomen veel losmaken, maar dat het vaak aan tijd ontbreekt om daarbij stil te staan. Met deze scholing krijgen de deelnemers handvatten aangereikt om op een andere manier in te spelen op de werksituatie. Zo worden ze zich meer bewust van hun drijfveren, krachten en kwaliteiten.” Een van de cursisten over de ‘Existentiële scholing’: “Ik wist niet wat te verwachten en wat er van mij verwacht werd. Maar al doende leerde ik dat ik niets hoefde te verwachten en dat er niets van mij verwacht werd. Alleen dat al gaf mij meer inzicht in mijzelf, mijn denkwijze en mijn verwachtingspatroon naar anderen. De scholing heeft mij vooral geleerd te luisteren naar anderen, zonder oordeel en zonder in te vullen, maar vooral ook te leren luisteren naar mijzelf.” De training, die uit een aantal groepsbijeenkomsten en een individueel nagesprek bestaat, is vooral bedoeld voor verpleegkundigen die in hun werk of vanuit zichzelf bijzondere aandacht hebben voor levensvragen, bijvoorbeeld in palliatieve trajecten en bij de verzorging van chronisch zieke patiënten. Esther: “Deelnemers worden aan de hand van thema’s uitgedaagd over zichzelf na te denken en te schrijven. Oorspronkelijk is het programma ontwikkeld in de VS en door Jannet Delver gemaakt tot ‘Schrijven helpt’ voor oncologiepatiënten. Samen met Jannet zijn wij aan de slag gegaan met een versie voor medewerkers.” Meer informatie: esther.diederen@mumc.nl


UMC010 WTK HECHT #8
To see the actual publication please follow the link above