Page 24

Hecht_februari_2020

24 E H E A LT H zorgproces”, vertelt Nicole. Neem wearables zoals een slimme pleister of een smartwatch: metingen aan de patiënt zorgen voor een stroom aan (medische) gegevens, zodat het mogelijk wordt om patiënten op afstand te monitoren. Verder staat de introductie van het online regelen van medicatie en plannen van afspraken op het programma (zelfservices). En eHealth wordt ook ingezet in de vorm van zorgpadondersteuning binnen de vijf door de Raad van Bestuur benoemde value based healthcare zorgpaden: deze gelden als pilot voor de overige zorgpaden in het Maastricht UMC+. eCoaching Zo is een belangrijke rol weggelegd voor eCoaching. Een goed voorbeeld van eCoaching vormt Mijn IBD-coach voor mensen met een chronische ontsteking van de darm. Deze app werd op basis van wetenschappelijk onderzoek binnen het Maastricht UMC+ ontwikkeld (Marieke Pierik) en coacht patiënten in hun ziekteproces. Het is een vorm van ondersteuning die patiënten een veilig gevoel geeft en laagdrempelige, sneller toegankelijke zorg biedt. Patiënten krijgen meer inzicht in de ziekte en er kan worden ingegrepen op momenten dat het nodig is. Onnodige ziekenhuisbezoeken werden hierdoor al verminderd en dat scheelt ook in de kosten. Andere vormen van eHealth waar het MUMC+ onder andere op inzet, zijn het verder digitaliseren van vragenlijsten (bijvoorbeeld over patiënttevredenheid, kwaliteit van leven) en beslisondersteuning. “Op basis van data kun je met Artificial Intelligence beter beslissen hoe te handelen. Bijvoorbeeld, moet antistolling voor een operatie worden aangepast of niet”, zegt Nicole. Impact Het digitale consult via app of beeldscherm vormt eveneens een belangrijke pijler onder de eHealth strategie. Herm: “De strategie is gericht op het verbeteren van de patiëntervaring, maar zoiets als een digitaal consult heeft ook grote impact op de werkvloer. Het werk wordt er anders door en het is belangrijk om medewerkers daarin goed te faciliteren.” Bij veel medewerkers is de twijfel over eHealth volgens hem inmiddels verdwenen. “Sterker, ze komen juist naar ons toe met de vraag: hoe kunnen we eHealth inzetten? Als Zorginnovatielab vormen we daarin een verbindende schakel. En daarbij stellen wij onszelf standaard drie vragen: welke invloed heeft eHealth op de patiëntervaring, op de medewerkerservaring en op de organisatie?” In een volgende fase worden tools dan in de praktijk uitgetest en geëvalueerd. Het Zorginnovatielab kan vervolgens bouwstenen aandragen voor het eventueel verder uitrollen van tools in het hele ziekenhuis. Brugfunctie Zo wordt de Psymate, een app die de patiënt vragen stelt hoe het gaat, inmiddels op meerdere afdelingen gebruikt, waaronder KNO en de pijnpoli. De Hospitalfit app, een idee van Fysiotherapie, stimuleert patiënten in het ziekenhuis om in beweging te komen. De Siilo app, vergelijkbaar met whats app, maar dan in de veilige omgeving, bevordert de onderlinge communicatie onder medewerkers. En beeldbellen functioneert heel goed op een aantal afdelingen; hier verloopt een controleafspraak steeds vaker digitaal. Opnieuw een voorbeeld van dalende kosten dankzij eHealth. Een goede integratie van eHealth in de zorg vraagt wel om de inzet van gespecialiseerde medewerkers die thuis zijn in het zorgproces en eHealth. “Zo hebben we medewerkers nodig die een brugfunctie vervullen en met je mee denken over het inzetten van eHealth”, besluit Nicole. Meer weten over eHealth in het zorgproces? Kom dan eens langs bij het Zorginnovatielab. Je vindt ons tegenover de poli Orthopedie.


Hecht_februari_2020
To see the actual publication please follow the link above