Page 19

GI_nr 2_22juni2017_LOWRES DEF

gezond idee 19 415.00 UUR Geneeskunde studeren in Maastricht is bijzonder, omdat er wordt onderwezen volgens de methode ‘probleem gestuurd onderwijs’ (PGO). Studenten krijgen echte problemen voorgeschoteld die ze in onderwijsgroepen van tien à dertien studenten moeten oplossen. De kennis daarvoor moeten ze halen uit hoorcolleges, practica en zelfstudie. Zo ontwikkelen ze een academisch denkniveau én leren ze gelijktijdig te werken aan realistische vraagstukken. Het is een beproefd onderwijssysteem dat tot ver over de landsgrenzen wordt geëxporteerd. De eerste drie jaar van de opleiding tot basisarts (de bachelorfase) staat de basis- theorie centraal en leren studenten alles over het functioneren van het lichaam en wat daarbij mis kan gaan. Dat gebeurt in blokken waarin een deel van het lichaam wordt behandeld, bijvoorbeeld het spijsverteringssysteem met de erbij betrokken organen. De eerste twee jaar van de opleiding zijn vergelijkbaar qua opzet en studenten werken alleen met simulatiepatiënten (getrainde vrijwilligers). Vanaf het derde jaar leren ze te werken met ‘echte’ patiënten. We volgen een eerste- en een derdejaars student. 49.00 UUR Voor Sophie Laven begint de dag met een hoorcollege door hoogleraar maag-darm-leverziekten prof. dr. Ad Masclee over de beweeglijkheid van het maag-darmkanaal. Daar wordt de stof van het blok nog eens helemaal besproken.‘Heel nuttig’, vindt Sophie. ‘Je krijgt er extra info en kunt dan vaststellen of je de casus compleet hebt behandeld met je onderwijsgroep.’ 410.30 UUR In het ‘skillslab’ (vaardigheden laboratorium) draait het deze keer om subcutaan (onder de huid) en intramusculair (in de spieren) injecteren. Na uitleg en een demonstratie door de docent oefenen de studenten op kussentjes die zijn bekleed met op echte huid lijkende kunststof. De hele procedure omvat een tiental stappen die Sophie aan het einde van de les nauwgezet kan uitvoeren. 411.30 UUR Al een paar weken na het begin van haar studie moest Sophie een eerste consult houden met een simulatiepatiënt. ‘Ik wist nog zo weinig, die confrontatie met de praktijk was erg spannend.’ De simulatiepatiënten worden getraind op hun rol en geven de student ook feedback op het sociale aspect van een gesprek (luisteren, doorvragen, je ervan vergewissen of alles is besproken). Bovendien wordt alles gefilmd en uitgebreid nabesproken in de speciale consultonderwijsgroep. Ondertussen neemt Sophie al een stuk zelfverzekerder de bloeddruk op bij simulatiepatiënt Lijsbeth Bruens. Lunchpauze. In de mensa of buiten in de zon even ‘afschakelen’ van de pittige lesblokken van die ochtend. Dat doet Sophie met haar studievriendinnen, die tegelijk met haar aan de geneeskundestudie zijn begonnen. Nieuwe vriendinnen maken ging gemakkelijk. ‘We volgen dezelfde studie en hebben daardoor veel dezelfde interesses en dus hebben we altijd wel wat te kletsen en te bespreken.’ Eerstejaarsstudente Sophie Laven uit Kerkrade houdt van de grote afwisseling in haar studie. ‘Dat er zoveel te leren valt, zorgt dat ik me nooit verveel.’ In de snijzaal heeft ze net het spijsverteringssysteem van alle kanten bestudeerd. ‘Daar komt de leerstof echt tot leven. Ontzettend fascinerend.’ Hier bekijkt ze met medestudente Daniek Meijs nog eens ‘hoe het allemaal in elkaar zit’ en geeft docent anatomie & embryologie dr. Andreas Herrler extra uitleg over de organen in de buikholte. 412.30 UUR


GI_nr 2_22juni2017_LOWRES DEF
To see the actual publication please follow the link above