Page 37

Gezond_idee_NR 2_2018

Verandert er iets? Ja, ook de levensmiddelenfabrikanten en supermarkten begrijpen dat er iets moet gebeuren. Ze hebben te maken met steeds meer maatschappelijk protest tegen de misleidende claims en kletspraat van de voedingsmiddelenindustrie, onder meer door invloedrijke organisaties als de Consumentenbond, Radar en Foodwatch. De Consumentenbond heeft op haar site zelfs een “Wall of Shame”, waarop de meest misleidende producten worden geëtaleerd. Deze acties worden steeds succesvoller en dus worden misleidende etiketten na klachten aangepast en productsamenstellingen veranderd. Ook hebben sommige supermarkten het zout- en suikergehalte in hun huismerken aanzienlijk verminderd en de ongewenste verleidingen vervangen door gewenste, het zogeheten “nudging”. Door bijvoorbeeld fruit op ooghoogte bij de kassa te leggen en gezonde producten niet apart in de schappen te plaatsen, geven ze de consument een duwtje in de rug richting gezonde keuzes. En heel belangrijk om niet te vergeten: de supermarkt is uit op hoge omzetcijfers, niet op jouw slechte gezondheid of overgewicht. Ze willen tevreden klanten en spelen daarom in op onze wensen en behoeften. Als consument heb je dus een machtig wapen in handen: er wordt naar je geluisterd. Of beter gezegd: er wordt gekeken naar jouw koopgedrag. Dus sla je als consument meer gezonde producten in dan junkfood, dan zal de supermarkt meer gezonde producten aanbieden. Zo simpel is dat. gezond idee 37


Gezond_idee_NR 2_2018
To see the actual publication please follow the link above