Page 35

Gezond_idee_NR 2_2018

gezond idee 35 Pas op voor gebakken lucht De supermarkt staat vol met producten die op de verpakking gouden bergen beloven: ze zijn gezond, ze zijn puur natuur, komen nèt van het land of zijn op grootmoeders wijze bereid. Maar klopt dat allemaal wel? Een blik op de ingrediëntenlijst achterop de verpakking kan je uit de droom helpen: de claims van sommige producenten blijken op z'n best overdreven. Op de ingrediëntenlijst staat wat er echt in het product zit, in afnemende volgorde van gewicht. Is het eerstgenoemde ingrediënt van de lijst suiker? Dan is suiker het ingrediënt dat verhoudingsgewijs het meeste voorkomt in het product – ja, ook in die "gezonde" mueslireep of fruityoghurt. Wat te doen? Beter naar de achterkant van de verpakking kijken dan naar de voorkant. Léés die ingrediëntenlijst en misschien wel juist die van producten die supergezond zeggen te zijn. Ook al zijn die lettertjes nog zo klein (daarvoor heb je dus die bril of die loep bij je!). Ingrediënten waarvan je de naam niet kent of nauwelijks kunt uitspreken, zijn vaak additieven (toegevoegde smaakversterkers, kleurstoffen, emulgatoren, et cetera). Hoe meer additieven, hoe groter de kans dat er veel suiker, zout en/of verzadigd vet in een product zit. Kies dus voor producten met een kort ingrediëntenlijstje met daarop vooral herkenbare namen. Is dit alles? Kijk ook naar de voedingswaardetabel op het etiket. Daarop kun je zien hoeveel vet, koolhydraten, suiker, zout en vezels het product per 100 gram bevat, en wat dat betekent in termen van energie (hoeveel calorieën per 100 g of per 100 ml). Let op: soms staat het ook per portie aangegeven en een portie blijkt een rekbaar begrip te zijn. De Kies ik gezond?-app helpt ook Met deze app van het Voedingscentrum kun je barcodes in de winkel scannen om erachter te komen of een product een gezonde keuze is. Zit er bijvoorbeeld veel suiker of verzadigd vet in? De app zet alternatieve producten op een rij. Het systeem is nog niet waterdicht, nog niet alle producten zijn opgenomen, maar het is wel een goede start voor een meer bewuste levensstijl. Wie weet is het ook een aanzet voor supermarkten om hun assortiment gezonder te maken. Kijk voor deze en meer behulpzame apps op voedingscentrum.nl. Op deze website vind je onder ‘Mijn boodschappen’ nog veel meer nuttige informatie over hoe etiketten te lezen en goede producten te kiezen. ‘Wees je bewust van marketingtechnieken’ Gedragsonderzoeker dr. Roel Hermans is werkzaam als expert Voeding & Gedrag bij het Voedingscentrum en daarnaast verbonden aan onderzoeksinstituut NUTRIM van het Maastricht UMC+. 'De supermarkt is een goed voorbeeld van een omgeving waarin psychologische inzichten worden gebruikt om mensen te stimuleren tot het kopen van producten. De rustgevende muziek die je hoort, de gratis koffie die wordt geschonken, de inrichting van de winkel met de groente- & fruitafdeling bij binnenkomst en de diepvriesproducten vlakbij de uitgang, de plaatsing van de producten in het schap – over alles is nagedacht. Met als doel: het beïnvloeden van jouw keuzegedrag en de verblijfstijd in de supermarkt verlengen. Want hoe langer je mensen blootstelt aan verleiding, hoe groter de kans is dat ze voor de bijl gaan en met meer of andere aankopen naar huis gaan dan ze zich hadden voorgenomen. Als gezondheidsbevorderaars dezelfde onbewuste methodes en technieken willen inzetten om mensen gezondere keuzes te laten maken – bijvoorbeeld door het gebruik van “nudges”, kleine duwtjes in de juiste richting – dan worden er ethische vragen gesteld en wordt er gewezen op de vrijheid om eigen keuzes te mogen maken. Feit is echter dat onze omgeving ons de gehele dag door verleidt tot het maken van bepaalde keuzes, zonder dat we ons daar bewust van zijn. Bewustwording van deze vorm van beïnvloeding is dan ook een goede eerste stap op weg naar gedragsverandering. Hoe meer je je namelijk bewust bent van de manier waarop de inrichting van bijvoorbeeld de supermarkt jouw koopgedrag kan beïnvloeden, hoe beter je je ertegen kunt wapenen. Een boodschappenlijstje kan je bijvoorbeeld al helpen om de onbewuste verleiding om te veel te kopen te weerstaan.'


Gezond_idee_NR 2_2018
To see the actual publication please follow the link above