Page 34

Gezond_idee_NR 2_2018

34 gezond idee Doorzie kletspraatjes Om hun waren aan de man/vrouw te brengen neemt de voedingsindustrie geen halve maatregelen. Heeft vet een slechte naam? Dan halen ze dat er toch uit! Veel minder ruchtbaarheid wordt vervolgens gegeven aan het feit dat het vet in dit nu "light"-product is vervangen door suiker en smaakstoffen, waardoor het er dus niet echt gezonder op is geworden. En wat te denken van met trots gepresenteerde "extra vitamines en mineralen" van het soort waarvan maar weinig mensen een tekort hebben, zeker niet bij een gezond voedingspatroon. Mag dat allemaal zomaar? Volgens het Europese Hof van Justitie moet een koper de beschikking hebben tot juiste, neutrale en objectieve informatie. Een etiket mag dus geen misleidende indruk geven – ook niet als de koper uit de ingrediëntenlijst kan opmaken dat de plaatjes en claims niet geheel op de waarheid zijn gebaseerd. Maar ja… De voedingsindustrie gebruikt daarom vaak verbloemende benamingen voor ingrediënten die een slechte naam hebben. Op hun webpagina ‘Suikerpraatjes’ laat de Consumentenbond zien hoe levensmiddelenfabrikanten op allerlei manieren verdoezelen hoeveel suiker er in hun producten zit door het woord suiker te omzeilen. Zo telde de Consumentenbond wel vijftig verschillende – en veel onschuldiger klinkende – namen voor suiker (denk: vruchten(sap)concentraat, fructose, melkpoeder). Meer op consumentenbond.nl, onder ‘kletspraatjes’. “Gevarengebied”: de supermarkt Vanaf de ingang tot aan de kassa worden consumenten in de supermarkt blootgesteld aan verleidingen, die erop zijn gericht ons meer te doen kopen dan we misschien van plan waren. Dáárom is het winkelwagentje altijd aan de grote kant – zodat jij de neiging krijgt om dat eens flink vol te gooien. Dat de groenten- en fruitafdeling zich vaak voorin de winkel bevindt, is evenmin toeval: als je die eenmaal binnen hebt, voel je je goed over jezelf en vind je eerder dat je best ook nog een lekker stuk chocola verdient. Er is goed nagedacht over elke schapinrichting: de producten waar het meest aan wordt verdiend en de A-merkproducten, liggen meestal op ooghoogte en voor het grijpen, ook als dit ongezonde producten zijn. Noodzakelijke producten als blikjes tomatenpuree of bloem liggen onderaan in de schappen. De achtergrondmuziek is rustgevend en zorgt ervoor dat je vaart mindert en niet te snel langs de schappen loopt. De geur van vers gebakken brood roept honger op en verleidt je tot nog meer aankopen. Ook je kinderen worden beïnvloed: wat zij aantrekkelijk vinden, ligt op hún ooghoogte. En dan gaat het vaak om producten die te vet, te zout of te zoet zijn. En als je bij de kassa staat te wachten, ligt er ook nog eens genoeg snoep binnen handbereik om jengelende kinderen stil te krijgen. Trouwens: ook je eigen sluimerende hongergevoel kun je met dat ongezonde lekkers maar al te gemakkelijk even onderdrukken... Hoe wapen je jezelf? Doe geen boodschappen als je honger en dus minder weerstand hebt. Neem een boodschappenlijstje mee en houd je daaraan. Pak bij de ingang een mandje in plaats van een karretje. En kijk bij het winkelen naar het gehele schap, niet alleen naar de producten die op ooghoogte staan. Nog meer tips? Ga niet iedere dag boodschappen doen, maar haal een of twee keer per week alles in huis. Hoe minder je in de supermarkt bent, hoe minder je aan de verleidingen aldaar wordt blootgesteld. En: laat je kinderen thuis, zodat zij niet gaan hengelen naar junk food waarop kinderhelden als SpongeBob of Dora staan afgebeeld…


Gezond_idee_NR 2_2018
To see the actual publication please follow the link above