Page 9

Gezond_Idee_nr_3_28nov2018_DEF

gezond idee 9 ‘In plaats van steeds doorwerken zouden we een voorbeeld kunnen Die is zó relaxt! Een welkom rolmodel in deze haastmaatschappij waarin we met z’n allen in een enorme rush doordraven. “Welke dag is het?”, vraagt Winnie aan Knorretje. “Het is vandaag”, antwoordt het varkentje. “Mijn favoriete dag!”, roept Winnie blij. Hij leeft in het moment. En hij zweert bij af en toe niks doen: “Doing nothing often leads to the very best something”. Zeker voor mensen die gevoelig zijn voor stress of al eens eerder een burn-out hebben gehad, is dat een aanrader. Wij zijn de balans tussen inspanning en ontspanning kwijtgeraakt. Bij iedereen slaat de weegschaal wel eens door. Maar laat dat niet te lang doorgaan. Doe gewoon eens even niks. Dat doen we veel te weinig. Kijk eens uit het raam en zeg wat je ziet. Hang, verveel je. Dan kunnen lichaam en geest weer even bijkomen. Stress is Wiesette Krol, klinisch psycholoog bij het Maastricht UMC+: ‘Doe gewoon eens even niks’ Tips voor het thuisfront Het thuisfront ziet meestal als eerste dat het mis gaat. Frustrerend is dat de patiënt het vaak heel lang blijft ontkennen. Toch zijn partners niet machteloos. nemen aan Winnie de Poeh. 1. Kijk hoe jij je partner thuis kunt ontlasten; neem taken over 2. Accepteer dat hij/zij thuis minder doet 3. Betrek de problemen niet op jezelf of jullie relatie 4. Creëer en bewaak de rust 5. Zorg goed voor jezelf: pas dan kun je goed voor de ander zorgen 6. Veroordeel niet (‘je werkte ook veel te hard’): benoem liever goede eigenschappen 7. Wees er voor hem/haar niet erg, die onbalans is niet erg, maar je moet tijd hebben om weer te herstellen. Dat is het allerbelangrijkste. Merk je dat dat op eigen kracht niet lukt, bijvoorbeeld omdat je te perfectionistisch bent of te aardig, dan is het goed om hulp te vragen om dit gedrag te veranderen.’ Ontstress! Zeven tips van Maastricht UMC+-neurowetenschapper Esther van Duin: 1. Eet gezond en beweeg voldoende 2. Zoek regelmatig de buitenlucht/zon op 3. Slaap voldoende 4. Doe activiteiten waar je gelukkig van wordt en waardoor je je gewaardeerd voelt 5. Bouw een rustmoment in op de dag (al is het maar 5 minuten), liefst op een vast tijdstip. 6. Leer nieuwe dingen 7. Knuffel meer en geniet van het geluksstofje oxytocine dat dan vrijkomt Lees Esthers blog hierover op gezondidee.mumc.nl, zoek naar ‘Gun je brein eens rust’. Kijk voor tips en adviezen bij burn-out als je chronisch ziek of mantelzorger bent op gezondidee.mumc.nl, zoekterm ‘burn-out’.


Gezond_Idee_nr_3_28nov2018_DEF
To see the actual publication please follow the link above