Page 6

Gezond_Idee_nr_3_28nov2018_DEF

Is een burn-out voor watjes? Werkgevers zien een burn-out nogal eens als een teken van zwakte. Maar het zijn juist de rotsen in de branding en de noeste doordouwers die instorten. Perfectionisten, die hoge eisen stellen aan zichzelf en blijven doorgaan als anderen allang hebben afgehaakt, die hart voor de zaak hebben en zich enorm verantwoordelijk voelen om de klus te klaren. Ze zorgen beter voor hun baas dan voor zichzelf. Ideale werknemers dus. Keerzijde is echter dat ze zichzelf ook wegcijferen, geen nee kunnen zeggen en voortdurend over hun grenzen heen gaan. Opvallend is hoe vaak het woord ‘moeten’ voorkomt in hun vocabulaire. ‘Ik moet dit nog even afmaken’, ‘dit moet echt anders’, ‘ik moet dit zelf kunnen oplossen’. Borst er openhartig over. Sophie Hilbrand maakte zelfs een tv-serie over haar burn-out. Ook darter Raymond van Barneveld kampte er jaren mee. ‘Mensen zullen me wel weer een zeikerd vinden’, verzuchtte hij in 2016. Omdat hij wéér over zijn burn-out begon. Er rust nog steeds een taboe op deze aandoening. Alsof je je ervoor moet schamen. Alsof je een aansteller bent als je erover klaagt. Terwijl liefst 1 miljoen Nederlanders – 1 op de 7 werknemers – last hebben van burn-outklachten en het inmiddels met stip op 1 staat in de lijst met beroepsziekten. Gewoon moe of overbelast? Moe zijn we allemaal wel eens. En bijna iedereen komt ook wel eens bekaf thuis na een dag werken. Dat maakt nog geen burn-out. Daarvan spreek je pas als je langer dan zes maanden last hebt van lichamelijke en psychische stressverschijnselen, waarbij uitputting en vermoeidheid de boventoon voeren. Overspannenheid en stress zijn de voorbodes van een burn-out (al leiden die lang niet altijd tot uitputting). Alles draait om die balans tussen draaglast en draagkracht. Een beetje spanning is gezond: dat kan je boven jezelf uittillen. Maar als er in een relatief korte periode te veel van je wordt verwacht of vereist, raak je overspannen. Vaak is een herstelperiode van een week of zes dan voldoende om weer in balans te komen. Als de klachten echter steeds heftiger worden, langer duren, je maar doordendert in de hoogste versnelling en het je niet meer lukt de knop om te zetten, stort je uiteindelijk volledig in. Dan zijn al je reserves op. En ben je uiteindelijk niet meer in staat tot simpele huishoudelijke taken, heb je geen energie meer om te wandelen (laat staan sporten), kun je geen prikkels meer verdragen (zoals feestjes, tv-kijken) en kun je je niet meer concentreren. Het herstel van een burn-out duurt lang, soms wel langer dan een jaar. Een burn-out gaat niet vanzelf over door thuis te gaan zitten. Het gaat niet alleen om herstellen, maar ook om anders leren denken en handelen. Als dat niet verandert, is de kans op een volgende burn-out groot. Neem een burn-out dus serieus en zoek deskundige begeleiding! Belangrijke burn-out-symptomen • moeheid, gestoorde of onrustige slaap • prikkelbaarheid, niet tegen drukte en herrie kunnen • emotionele labiliteit • piekeren • gejaagd gevoel • concentratieproblemen en/of vergeetachtigheid • gevoel van controleverlies en machteloosheid • beperkt functioneren op het werk • lichamelijke klachten als rug-, nek- en spierpijn, hoge bloeddruk, benauwdheid en pijn op de borst 6 gezond idee


Gezond_Idee_nr_3_28nov2018_DEF
To see the actual publication please follow the link above