Page 35

Gezond_Idee_nr2_2020

Nieuwe longziekte: CALD Besmetting met het coronavirus blijkt in veel gevallen te leiden tot een nieuwe chronische longziekte. De littekens in de longen veroorzaken dan een soort longfibrose, waarbij de longen niet meer voldoende zuurstof op kunnen nemen. De nieuwe ziekte heeft ook al een naam: CALD, wat staat voor COVID Associated Lung Disorder. Om te voorkomen dat ex-coronapatiënten jarenlang blijven rondlopen met onbegrepen klachten wil het Longfonds hen in een vroegtijdig stadium registreren en koppelen aan medische zorg en wetenschappelijk onderzoek. Meer over CALD op longfonds.nl. Post-intensive-care- syndroom (PICS) Patiënten die lang op de ic hebben gelegen lopen risico op het ontwikkelen van het post-ic-syndroom. PICS is een verzamelterm voor allerlei problemen. Daartoe behoren naast spierzwakte, ondervoeding en uitputting onder meer ook ademhalingsmoeilijkheden, concentratiestoornissen en psychische problemen – tot aan een posttraumatische stressstoornis (PTSS) toe. PICS is echter geen specifiek gevolg van corona; het kan na élke ic-opname optreden. Wel is de impact groter naarmate iemand langer in een ic-bed ligt, zoals bij corona vaak voorkomt. Kijk voor meer informatie op mumc.nl, zoekterm ‘herstel na een intensive care opname’. gezond idee 35 Goed eten voor herstel ‘Eiwitten, eiwitten, eiwitten, daar draait het om’, zeggen diëtisten Esther van den Hogen en Maxime Kohlen. Beiden werken op de ic-afdeling van het Maastricht UMC+ en zijn direct betrokken bij de behandeling van coronapatiënten. Volgens beiden is ‘eiwit’ op voedingsgebied het toverwoord om snel op te knappen na ziekte: niet voor niets krijgen veel patiënten in het ziekenhuis eiwitrijke drinkvoeding. Zeker na corona zijn extra eiwitten nodig om de verloren spierkracht zo snel mogelijk weer op peil te krijgen. Normaal is dagelijks 0,8 gram eiwit per kilogram gewicht genoeg; na corona is zeker 1,3 gram eiwit per kilo nodig. Esther en Maxime geven een aantal tips om ook bij het herstel thuis die extra eiwitten binnen te krijgen: • Voeg zuivel toe aan broodmaaltijden: pap, kwark, yoghurt, brood met boter. • Beleg je brood met eiwitrijke – vooral dierlijke – producten als kaas, vlees, vis of ei. • Dubbel beleggen mag in dit geval! • Sluit je warme maaltijd af met een zuivel- of sojatoetje: vla(flip), pudding, ijs. • Neem af en toe een verantwoord eiwitrijk tussendoortje. Bijvoorbeeld een handje nootjes, een stukje kaas of worst, een toastje met feta of geitenkaas. • Drink voor het slapen gaan nog een glas melk of eet een bakje yoghurt of kwark. Maxime en Esther benadrukken dat voeding en beweging altijd onlosmakelijk samenhangen bij de spieropbouw. Pak dat daarom tegelijkertijd aan. Lees ook de tips van voedingsexpert Nicole Hendriks over voeding als je (nog) ziek bent op gezondidee.mumc.nl. Zoek naar ‘voedingsadviezen bij corona’. Ook interessant: haar blogs over ‘corona- voedingsfeiten en voedingsfabels’, over ‘verstandig koken bij corona’ en ‘onverwachte eiwitbronnen’. Corona raakt iedereen De coronacrisis beïnvloedt niet alleen het leven van mensen die ziek worden en hun naasten – het raakt ons allemaal in ons dagelijks bestaan. Soms omdat we afscheid hebben moeten nemen van geliefden, en dan ook nog op een nare manier. Maar ook omdat het virus ons sociale leven en ons werk, zelfs onze toekomstdromen, op zijn kop zet. Op de website van Gezond Idee staan veel artikelen die ingaan op zaken rond corona. Bijvoorbeeld over rouw en afscheid, over je relatie goedhouden, over praten met je kinderen over corona, over gezond blijven eten en bewegen, en over omgaan met angst en stress. Zoek op gezondidee.mumc.nl naar ‘corona’ om een lijst van alle artikelen te zien. Maxime Kohlen Esther van den Hogen


Gezond_Idee_nr2_2020
To see the actual publication please follow the link above