Page 46

Bestuursverslag_MUMC_2017

worden bij bijvoorbeeld beleid. De Cliëntenraad heeft gepleit voor het aanstellen van een stafadviseur Patiëntenparticipatie, die begin 2018 is benoemd. Daarnaast heeft de Cliëntenraad een position paper over dit onderwerp afgerond om de discussie in huis te stimuleren. Afsprakenbrieven voor patiënten De Cliëntenraad deed mee aan een breed samengestelde projectgroep en gaf concreet inbreng over het maken van afspraken (op de poli) en enkele onderdelen uit de afsprakenbrief. Dit traject vindt hopelijk in 2018 zijn voltooiing. E-health/Zorgportaal In het overleg rondom het patiëntenportaal/zorgportaal MijnMUMC.nl heeft de Cliëntenraad gepleit voor een snelle weergave van de labuitslagen. Daarbij gaf de Cliëntenraad input over op welke wijze de uitslagen het beste weergegeven kunnen worden. Het position paper e-health is gepubliceerd. Academische Alliantie met Radboudumc Medio juni gaf de Cliëntenraad een positief advies over de strategische samenwerking met het Radboudumc (Academische Alliantie). Om voorop te blijven lopen, is bundeling van academische kracht en omvang noodzakelijk. De Cliëntenraad is speciaal geïnteresseerd in een van de pijlers van de samenwerking: ‘de patiënt als partner’. Patiëntencatering De Cliëntenraad heeft een position paper uitgebracht over patiëntencatering waarin het belang van voeding in het ziekenhuis en een gastvrije manier van aanbieden aan de orde komt: met keuze en maatwerk voor de patiënt. In de nieuwe stuurgroep Voeding, waar de Cliëntenraad in vertegenwoordigd is, is voeding voor en na opname een belangrijk aandachtspunt Adviesaanvragen De Cliëntenraad heeft in het verslagjaar 12 formele adviesaanvragen van de Raad van Bestuur ontvangen en behandeld. Deze hadden onder meer betrekking op samenwerkingsrelaties met andere ziekenhuizen, financiën (jaarrekening en begroting), de voorgenomen plannen rond Mosae Vita en benoemingen binnen de Klachtencommissie. Verpleegkundige Adviesraad De Verpleegkundige Adviesraad (VAR) is een onafhankelijk adviesorgaan van, voor en door verpleegkundigen. De VAR vergroot de invloed van verpleegkundigen op voornamelijk inhoudelijk verpleegkundig beleid binnen het Maastricht UMC+. De VAR geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de Raad van Bestuur met als doel de kwaliteit en veiligheid van de verpleegkundige zorg te verbeteren en te borgen in een continu lerende organisatie. De VAR heeft twee keer per jaar overleg met de voorzitter van de Raad van Bestuur. De VAR neemt deel aan de Regionale VAR Limburg waarin alle verpleegkundige adviesraden van ziekenhuizen in Limburg vertegenwoordigd zijn. Zo leggen de verpleegkundigen contacten en wisselen zij kennis met collega’s uit. Via de NFU VAR en landelijke VAR-netwerkdagen, breidt het netwerk zich landelijk verder uit. Speerpunten van de VAR in 2017: bereikbaarheid dienstdoende medewerkers, ‘beter laten’ aanbevelingen, bibliotheekcommissies, contactmomenten met verpleging, database wet- en regelgeving, kwaliteitspaspoort, reanimatiebeleid en verpleegkundig beleid. 5 Bestuur en toezicht Bestuursverslag Maastricht UMC+ 2017 46


Bestuursverslag_MUMC_2017
To see the actual publication please follow the link above