Page 44

Bestuursverslag_MUMC_2017

papier verschenen. Belangrijke dossiers waarover de OR positief heeft geadviseerd zijn: Mosae Vita en de vernieuwing van de hartkatherisatiekamers. De OR heeft ingestemd met de notitie thuis-/ telewerken. Daarnaast is de OR nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van het nieuwe beleidsplan P&O waarbij de speerpunten van de OR vooral liggen op het gebied van sociale veiligheid, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling van medewerkers en het weer inrichten van een gedegen Arbo-organisatie. Naast de OR zijn op decentraal niveau elf zogeheten Onderdeelcommissies (OC’s) ingesteld. Elke RVE, stafdirectoraat en stafdienst waar meer dan 50 mensen werken, heeft een eigen OC. Van de OC-leden wordt verwacht dat zij op een positief-kritische manier invloed uitoefenen op het reilen en zeilen van hun organisatieonderdeel. De zittingstermijn van OC-leden is eveneens vier jaar. Stafconvent Het Stafconvent bestaat uit vertegenwoordigers van de medische staf. Maandelijks vinden plenaire vergaderingen plaats, die openbaar zijn voor alle stafleden en arts-assistenten. Doel van het Stafconvent is het waarborgen van de optimale geneeskundige behandeling en verzorging van patiënten en het mogelijk maken van onderwijs en wetenschappelijk onderzoek in het Maastricht UMC+. Het Stafconvent kiest acht bestuursleden die samen het Stafconventsbestuur (SCB) vormen. Het SCB is overlegpartner voor de Raad van Bestuur bij belangrijke ontwikkelingen en beleidsvoornemens. Het SCB geeft gevraagd en ongevraagd advies op uiteenlopende terreinen. In 2017 heeft het SCB zich beziggehouden met onder meer de volgende onderwerpen: Kwaliteit van zorg Zoals elk jaar heeft het SCB veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de patiëntenzorg door onder meer de terugkoppelingen rapportages Commissie Interne Medische Kwaliteitsaudits (CIMKA) en de Inspecties van IGJ regelmatig te agenderen. IFMS (Individueel Functioneren Medisch Specialist) In het kader van de herregistratie dienen medisch specialisten vanaf januari 2020 deel te nemen aan een systeem van IFMS. In 2017 heeft het SCB in nauw overleg met de afdeling Kwaliteit & Veiligheid gewerkt aan een voorstel voor toetsing. In het Maastricht UMC+ worden al diverse instrumenten gebruikt om het individueel functioneren van medisch specialisten te evalueren. Hieraan wordt toegevoegd: gestructureerde feedback door de omgeving waarin de arts functioneert (bijvoorbeeld door arts-assistenten en verwijzers), een structureel evaluatiegesprek en een persoonlijk ontwikkelplan per medisch specialist voor IFMS. Duurzame bedrijfsvoering Om de continuïteit en kwaliteit van de patiëntenzorg te kunnen blijven waarborgen, is in nauw overleg met het Stafconvent(sbestuur), de notitie ‘Duurzame bedrijfsvoering, zorgmodellen voor het Maastricht UMC+’ opgesteld. De notitie beschrijft een aantal nieuwe zorgmodellen waarmee onze organisatie, met het oog op de steeds complexere zorgvraag, de afname van het aantal aios en de ingezette koers van het Beddenhuis op Maat, in de zorgbehoefte kan voorzien. Hierbij kunnen verschillende beroepsgroepen een rol spelen zoals de ziekenhuisarts en de physician assistant. De notitie is aangeboden aan de Raad van Bestuur met het verzoek pilots van zorgmodellen mogelijk te maken. De Raad van Bestuur heeft de notitie besproken binnen de NFU. 5 Bestuur en toezicht Bestuursverslag Maastricht UMC+ 2017 44


Bestuursverslag_MUMC_2017
To see the actual publication please follow the link above