Page 39

Bestuursverslag_MUMC_2017

4.8 Communicatie De stafdienst Communicatie heeft de opdracht het Maastricht UMC+ te profileren op een manier die past bij onze strategie ‘Gezond Leven’. De profilering gebeurt aan de hand van mediacontacten, online en sociale media, rondleidingen, Gezond Idee, de Doe- en Beleefdag, collegereeksen van de Gezondheidsuniversiteit. Tabel 4: Cijfers ultimo 2017 Persberichten 53 Nieuwsberichten mumc.nl 138 Aantal mediaknipsels 1855 Nieuwsbrieven voor de pers 12 Mediavragen en -verzoeken 343 Twitter-volgers 8.514 Facebook-volgers 7.639 LinkedIn-volgers 9.241 Abonnees Gezond Idee nieuwsbrief ± 1.000 Rondleidingen 8 Bezoekers Doe- en Beleefdag ± 3.000 Mediacontacten De stafdeling Communicatie voedt nationale, regionale en lokale media met nieuws van het Maastricht UMC+ via persberichten en door persoonlijk contact met journalisten via het netwerk van de persvoorlichters. Sinds 2017 registreren wij de verzoeken en vragen vanuit de media om beter inzicht te krijgen in de hoeveelheid en het soort verzoeken, om het mediabeleid beter af te kunnen stemmen en contactgegevens te registreren. Online en sociale media De online- en social media-kanalen www.mumc.nl, www.gezondidee. mumc.nl, Facebook, Twitter en LinkedIn zijn belangrijke platforms voor de communicatie met de buitenwereld. De inhoud van berichten passen we aan de doelgroep van het medium aan. Zo is speciaal voor Facebook in 2017 de succesvolle rubriek ‘Vijf vragen aan…’ geïntroduceerd. Hierin geeft een deskundige van het Maastricht UMC+ op camera antwoord op vijf vragen van Facebook-volgers over een actueel thema. Introductie Innovatiecirkel In 2017 is, in samenwerking met de stafdienst Communicatie, de Maastricht UMC+ innovatiecirkel geïntroduceerd. Dit is een model om het verhaal/de strategie Gezond Leven van het Maastricht UMC+ te vertellen. Inmiddels zijn diverse innovatiecirkels verschenen. We gebruiken deze als basis voor de ontwikkeling van nieuwe communicatiemiddelen passend bij de diverse doelgroepen. In 2017 zijn enkele cirkels in 2017 vertaald naar toegankelijke verhalen in Gezond Idee magazine. Rondleidingen Verzoeken voor rondleidingen beoordelen we kritisch en organiseren we, na afweging van belangen en kosten/baten, op maat. In 2017 zijn acht rondleidingen georganiseerd voor (internationale) gezondheidsprofessionals en andere stakeholders. Decentraal in de organisatie zijn tientallen informatiebijeenkomsten georganiseerd voor patiënten en het algemene publiek rondom diverse aandoeningen en gezondheidsthema’s. 4 2017 in retrospectief Bestuursverslag Maastricht UMC+ 2017 39


Bestuursverslag_MUMC_2017
To see the actual publication please follow the link above