Page 25

Bestuursverslag_MUMC_2017

informatieveiligheid positief beoordeeld tijdens de her-audit in november. Tijdens deze audit is vastgesteld dat de genomen beheersmaatregelen daadwerkelijk in de praktijk terug te zien zijn. Wat betreft de andere thema’s heeft een campagne ‘In geval van nood’ de kennis omtrent noodsituaties verhoogd, de compliance van handhygiëne is ruim verdubbeld en het aantal tijdig verstuurde medische ontslagbrieven is sterk toegenomen. Tot slot is vanuit een aantal interne en externe audits geconstateerd dat bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM) onvoldoende was ingericht. Dit heeft in 2017 geleid tot de aanstelling van een projectleider BCM en de start van diverse verbeterprojecten op dat gebied. 4.3 Kwaliteit en veiligheid 4.3.1 Structuur, organisatie en systeem In het Maastricht UMC+ staan kwaliteit en veiligheid onvoorwaardelijk bovenaan de agenda. Dat betekent dat we iedere dag streven naar de best mogelijke zorg, verbetering van de gezondheid van onze patiënten en de hoogst mogelijke patiënttevredenheid. We geven kwaliteit en veiligheid vorm aan de hand van het kwaliteitskader NIAZ (Nederlands Instituut Accreditatie Zorginstellingen). Maastricht UMC+ is sinds 1999 geaccrediteerd, in december 2016 voor de vijfde keer. In februari 2017 hebben wij het certificaat in ontvangst mogen nemen. De Raad van Bestuur is eindverantwoordelijk voor het kwaliteits- en veiligheidsbeleid, met dr. Helen Mertens (sinds 2017) als portefeuillehouder Kwaliteit en Veiligheid. De operationele uitvoering ligt bij de directeur Patiëntenzorg en de afdeling Kwaliteit en Veiligheid. Via een dashboard wordt vier maal per jaar gerapporteerd. In 2017 is het dashboard verder ontwikkeld en wordt over Kwaliteit & Veiligheid gerapporteerd vanuit zes dimensies. 4.3.2 Activiteiten en resultaten 1. Relatie met de patiënt Patiëntervaringen zijn gemeten met behulp van de CQ-index (Customer Quality Index). De scores van zowel de polikliniek als de kliniek zijn sinds 2014 met enkele procenten verbeterd. Begin 2018 maken we een nieuwe start met het programma Klantgerichtheid. Aan de hand van de route die de patiënt volgt, worden per stap – van verwijzing tot nazorg – verbeterprojecten geïnitieerd. In overleg met de Cliëntenraad is een stafadviseur Patiëntparticipatie aangesteld per 1 maart 2018. Meer informatie op: https://www.nvz-kwaliteitsvenster.nl/zorginstellingen/#!/ 2. Externe verantwoording In februari 2017 hebben we voor de vijfde keer het NIAZ-certificaat in ontvangst mogen nemen. In november 2017 heeft het Maastricht UMC+ de accreditatie ISO27001 behaald, na zoals reeds eerder gemeld een extra audit met de focus op Cear Desk/Clear Screen. In 2017 zijn diverse verbetertrajecten gestart om meer inzicht te krijgen in de HSMR (Hospital Standardized Mortality Ratio). Een van de doelen was een tijdige en volledige registratie van alle patiënten. Tevens heeft de Raad van Bestuur in 2017 een nieuwe Infectie Preventie Commissie ingesteld als afstemmings- en adviserend orgaan voor de preventie en bestrijding van zorg gerelateerde infecties. 3. Interne toetsing Tijdens de auditweek in juni 2017 zijn alle afdelingen geaudit op NIAZ- en OHSAS-normen. Naast de jaarlijkse auditweek zijn rapportages over allergieregistratie, toegangstijden, tijdige ontslagbrieven etc. breed in huis verspreid. Deze interne monitoring heeft op al deze gebieden verbeteringen laten zien. Toegangstijden tot poliklinieken en behandeling zijn steeds belangrijkere indicatoren voor de diverse stakeholders. Rapportages zijn aangepast naar Nza- richtlijnen en worden maandelijks getoetst. 4 2017 in retrospectief Bestuursverslag Maastricht UMC+ 2017 25


Bestuursverslag_MUMC_2017
To see the actual publication please follow the link above