Page 20

Bestuursverslag_MUMC_2017

4.1.2 Legitimering academische component 2017 Universitaire medisch centra (umc’s) worden geacht op elk moment zorg te kunnen bieden aan complexe (academische) patiënten, volgens de laatste stand van de wetenschap. Daarvoor houden umc’s permanent voorzieningen aan, in mensen en infrastructuur. De Beschikbaarheidsbijdrage Academische Zorg (BBAZ) is bedoeld om die kosten te vergoeden. In 2017 ontving het Maastricht UMC+ € 44,4 miljoen aan BBAZ (in 2016 € 42,7 miljoen). De umc’s hebben de afgelopen jaren met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gewerkt aan project ROBIJN. Doel hiervan is te komen tot objectieve, transparante verdeling van en verantwoording over de BBAZ. Hiertoe wordt de BBAZ onderverdeeld in een vast en een variabel deel. Het variabele deel is bedoeld voor de zorg aan academische patiënten. De systematiek voor dit deel is gebaseerd op negen patiëntenlabels, waarmee het aantal academische patiënten bepaald kan worden. Voorbeelden van deze labels zijn doorverwijzing uit een ander ziekenhuis, zeldzame diagnose en zeldzame operatie. De patiëntenlabels worden in overleg met de betrokken partijen de komende jaren verder ontwikkeld en gevalideerd. Het vaste deel is bedoeld voor de infrastructuur, kennis, ontwikkeling en innovatie die nodig zijn voor het behandelen van een academische patiënt. Omdat een deel van deze voorzieningen 24/7 beschikbaar moet zijn ongeacht het aantal patiënten, wordt een vast deel gehanteerd. Afgesproken is dat 30% van de BBAZ beschikbaar is voor het vaste deel en verdeeld wordt op basis van zorgomzet. Het vaste deel zal worden verantwoord aan de hand van negen kostencategorieën die vanuit het vaste deel vergoed worden. Voorbeelden hiervan zijn innovatieve, nog niet-vergoede zorg (nog geen DBC), voorzieningen voor rampen en innovatieve apparatuur/IT. De verantwoording over 2017 wordt op de nieuwe systematiek gebaseerd en voor 1 september 2018 aangeleverd bij de NZa. Vanaf 2020 kunnen de bedragen per ontvanger wijzigen als gevolg van de nieuwe systematiek. 4.1.3 Financieel resultaat Het Maastricht UMC+ sluit 2017 af met een geconsolideerd positief resultaat van € 24,3 miljoen. Het enkelvoudig resultaat van het Maastricht UMC+ komt uit op € 23,3 miljoen. In dit enkelvoudig resultaat heeft € 22,5 miljoen betrekking op de activiteiten van het Maastricht UMC+ en € 0,8 miljoen op de activiteiten van diverse deelnemingen. Exclusief incidentele baten en lasten is er sprake van een genormaliseerd resultaat van € 7,7 miljoen enkel voor de activiteiten van het Maastricht UMC+, hetgeen € 8,8 miljoen lager is dan voorgaand jaar. Dit wordt veroorzaakt door een meer dan evenredige kostenstijging ten opzichte van de gerealiseerde opbrengsten. In de jaarrekening van het Maastricht UMC+ wordt het financieel resultaat nader gespecificeerd. De productie van het Maastricht UMC+ in termen van DOT-zorgproducten liet in 2017 een hoger niveau zien ten opzichte van voorgaand jaar. In totaliteit ligt de DOT-productie hierdoor op een dusdanig niveau dat de afspraken met zorgverzekeraars, die worden vastgelegd in zorgkostenplafonds en aanneemsommen, ruimschoots zijn overschreden. Het Maastricht UMC+ heeft er bewust voor gekozen, ondanks deze overschrijding, de patiëntenzorg in 2017 te continueren gezien de aanwezige zorgvraag. De geconsolideerde bedrijfsopbrengsten stijgen met € 29,5 miljoen ten opzichte van het jaar 2016. De belangrijkste componenten hierin waren: + Een stijging van de opbrengsten zorgprestaties met € 26,6 miljoen. Deze stijging is met name een combinatie van de volgende effecten: • Een stijging in de omzet patiëntenzorg ten opzichte van 2016 met € 23,0 miljoen. De aanzienlijke stijging van de DOT-omzet komt met name voort uit de afwikkeling van oude schadejaren met zorgverzekeraars alsmede door een veel hoger niveau aan vrijval van enkele omzet-gerelateerde voorzieningen in 2017 dan in voorgaande jaren. Verder is sprake van een hoger zorgkostenplafond 2017 ten opzichte van 2016, met name als gevolg van dure geneesmiddelen. 4 2017 in retrospectief Bestuursverslag Maastricht UMC+ 2017 20


Bestuursverslag_MUMC_2017
To see the actual publication please follow the link above