Page 19

Bestuursverslag_MUMC_2017

4 2017 in retrospectief 4.1 Financieel beleid 4.1.1 Algemeen Het financiële beleid van het Maastricht UMC+ is gericht op de continuïteit van onze organisatie. Het is van belang om het Maastricht UMC+ financieel gezond te houden en de strategische doelstellingen in het kader van Gezond Leven te ondersteunen om onze patiënten te kunnen voorzien van excellente en klantgerichte zorg. Daarnaast is het belangrijk dat het Maastricht UMC+ een voor medewerkers aantrekkelijke organisatie blijft. Om een financieel gezonde organisatie te blijven, dient rekening gehouden te worden met de ontwikkeling van de kosten en opbrengsten op de (middel) lange termijn en met de ontwikkeling van de door de vermogensverschaffers vereiste financiële ratio’s. De afgelopen jaren is de vermogenspositie van het Maastricht UMC+ verder verstevigd. Onder druk van de landelijke noodzaak tot bezuinigingen in de zorg is voor de jaren 2015 tot en met 2017 een maximale jaarlijkse volumegroei van slechts 1% afgesproken in het ‘Bestuurlijk Hoofdlijnen Akkoord’ voor de zorg. Dit leidt ertoe dat zorgverzekeraars in de lokale onderhandelingen met ziekenhuizen slechts beperkt groeiruimte ter beschikking stellen voor de te leveren patiëntenzorg. De belangrijkste zorgverzekeraars voor het Maastricht UMC+ leggen daarbij ieder hun eigen accenten. In de onderhandelingen met de grote zorgverzekeraars is door het Maastricht UMC+ benadrukt dat de komende jaren in de complexe zorg nog steeds groei wordt verwacht. Deze groeiverwachting wordt mede gevoed door de DOT-productieontwikkeling in de afgelopen jaren, waaruit blijkt dat aantallen en zorgzwaarte nog steeds een stijgende tendens laten zien. De complexiteit van de DOT-systematiek heeft de ziekenhuizen in de afgelopen jaren genoodzaakt tot self-assesments om onzekerheid omtrent de hoogte van de omzetten weg te nemen. In de jaarrekening 2017 zijn de uitkomsten hiervan verwerkt. Op landelijk niveau werken ziekenhuizen, zorgverzekeraars, de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en accountantsorganisaties aan toekomstgerichte afspraken hierover. Tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars wordt toegewerkt naar een systematiek van Horizontaal Toezicht. Naast DOT-opbrengsten voor de reguliere patiëntenzorg ontvangen umc’s ook budgetten voor hun taken op het gebied van topreferente zorg en innovatie (academische component), beschikbaarheid, en onderzoek en opleiding. 4 2017 in retrospectief Bestuursverslag Maastricht UMC+ 2017 19


Bestuursverslag_MUMC_2017
To see the actual publication please follow the link above