Page 25

jaarmagazine MUMC

alles in huis om gezondheid van mensen te bevorderen gezond leVen niet voor niets is ‘Healthy Living’ het motto van het Maastricht UMC+, vertelt Albert Scherpbier. natuurlijk, veel wetenschappelijk onderzoek is gericht op mensen die ziek zijn. “Maar daarnaast willen we meer mensen zo lang mogelijk gezond en uit het ziekenhuis houden. Daarom zetten we in op een kwalitatief de GezoNdheidSUNiverSiteit voor BUrGerS iN de reGio Maastricht UMC+ 25 goed en gezond leven.” Het grote voordeel is dat we alle deskundigheid in huis hebben om dat streven in daden om te zetten. Zo wordt onderzoek gedaan naar het ontstaan van ziektes en het behandelen en voorkomen daarvan. Het kankeronderzoek bijvoorbeeld varieert van cel-onderzoek tot de beste manieren om patiënten te bestralen. Daarnaast onderzoeken gezondheidswetenschappers hoe je mensen motiveert gezonder te leven, zodat hun kans op ziektes als kanker afneemt. Het onderzoek naar de inzet van nieuwe technologieën hoort daar bij. samenWerken Werkt beter Het Maastricht UMC+ doet verder onderzoek naar chronische ziekten, geestelijke gezondheidszorg, hart en vaatziekten en publieke gezondheid/eerstelijns zorg. “nieuw is dat we de onderlinge samenwerking nu veel meer proberen te bevorderen. Zo ontstaan vernieuwende ideeën voor onderzoek. Heel mooi vind ik zelf het onderzoek naar de effecten van voeding op hersenen”, vertelt Albert Scherpbier. Om de kruisbestuiving verder te stimuleren, is gekozen voor zogeheten profielen: vanuit ziekenhuis en universiteit kunnen voorstellen voor vernieuwend onderzoek aangedragen worden. In 2013 werden 5 onderzoeksvoorstellen goedgekeurd (zie ook het artikel op pagina 10). Het zijn ontwikkelingen die Albert Scherpbier optimistisch stemmen. De voortgaande bezuinigingen doen daar niets aan af. nieUWe inkomstenbronnen “Onderzoekers slagen er in om meer gelden op andere manieren te verwerven. Wat het onderwijs betreft, kiest de faculteit voor groei van het aantal studenten. Dat levert meer inkomsten op en is bovendien goed voor de werkgelegenheid. Daarbij zetten we ons in voor het behoud en verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs”, vertelt de decaan. Kenmerkend voor ons onderwijs is dat dit probleemgestuurd is: studenten werken in steeds wisselende groepjes samen aan de oplossing van steeds een nieuw probleem. In 2013 werd besloten om de groepen studenten waaruit die onderwijsgroepjes worden samengesteld, te verkleinen. “Door regelmatig samen te werken met studenten die je kent, los je ook onderlinge problemen eerder zelf op.” Het PGO-onderwijsconcept geniet grote bekendheid en populariteit. Daarom probeert de universiteit het concept aan het buitenland verkopen. “Zo werken we mee aan de opzet van een universiteit in Saoedi Arabië. Het geld dat we op die manier verdienen, kunnen we hier weer inzetten voor het verbeteren van het onderzoek en onderwijs.” Het is slechts één voorbeeld van valorisatie, zegt de decaan. “Bij valorisatie denk ik aan alles wat je doet om de wetenschappelijke kennis in onderzoek en onderwijs met de maatschappij te delen. Daar hoort ook de samenwerking met het bedrijfsleven bij, inclusief het leren van die taal. niet alle onderzoekers kunnen dat, daar moeten we de juiste mensen voor inzetten. In de opleiding gaan we wel meer aandacht aan ondernemen schenken.” meer de bUitenWereld in Ook op andere fronten is samenwerking nodig, zoals de samenwerking met andere zorginstellingen en zorgverleners. “De tijd dat je als onderzoeker alleen in je gebouw zit, congressen bezoekt en artikelen schrijft, is voorbij. We moeten nog meer de buitenwereld in.” Dat gebeurt ook steeds vaker, zowel vanuit de universiteit als het ziekenhuis. De specialist die naar de huisartsenpraktijk gaat, is daar slechts een voorbeeld van. Dat het Maastricht UMC+ op het goede spoor zit, blijkt uit verschillende rankings. Zo belandde de Universiteit Maastricht in 2013 in de top 50 van de Times Higher Education. De Universiteit Maastricht mag zich de zesde beste jonge universiteit ter wereld noemen. “Die hoge score is mede te danken aan het Maastricht UMC+. Dat zegt wel iets over de kwaliteit van ons werk.” Het bevorderen van het gezondheidsbewustzijn bij burgers in de regio. Dat is het doel van de Gezondheidsuniversiteit, een initiatief van studenten in samenwerking met het Maastricht UMC+. “Een heel goede manier om onze kennis te delen met de maatschappij en te laten zien waar we mee bezig zijn”, vindt Albert Scherpbier. Studenten leren bovendien om medische onderwerpen op een laagdrempelige manier uit te leggen. Dat gebeurt steeds in een reeks van vijf bijeenkomsten waarin één thema belicht wordt, bijvoorbeeld de hersenen. Naast een lezing, is er een informatiemarkt. Tot slot praten de deelnemende burgers in kleine groepjes na onder leiding van een student. “Een succes”, zegt de decaan. www.gezondheidsuniversiteit.nl


jaarmagazine MUMC
To see the actual publication please follow the link above